Honlaptanácsadó blog

Milyen a jó webdesign?

Hogyan kerül az otthonka az Armani üzletbe?

Írta: Varga Klára

Elképzelte már, milyen élmény látogatóinak rátalálni az Ön weboldalára? Kigyúl a fény a szemükben, elmorzsolnak egy könnycseppet és azt mondják: IGEN, ezt kerestem? Vagy néhány tétova pillantás után blazírtan hátat fordítanak, mint az egyszeri online társkeresőnek, aki 15 évvel fiatalabb fotót rakott fel magáról a netre? Min múlik, hogy az első virtuális találkozóból szerelem lesz-e első blikkre?

Nálunk az irodában a kollégám, Attila az ásványvíz-felelős. Erős, magas férfi, cipeljen ő. A múlt héten Attila leugrott a sarki kisboltba, majd a kasszánál, kezében a két karton szokásos márkával átnyújtott egy tízezrest. A pénztáros sajnálkozva közölte, hogy nem tud visszaadni.

 

Este volt már, a közelben nem volt másik üzlet nyitva, úgyhogy Attila összekaparta az aprót a zsebéből, hátha van nála 125 Forint, ami egy palackra elég. Nem volt, csupán egy százast talált. Visszaszaladt a polcokhoz és néhány másodperces „szkennelés” után levett egy üveg Reál márkájú ásványvizet és kifizette a 69 Forintot érte. Én történetesen nem szeretem ezt az ásványvizet, ezért megkérdeztem tőle, hogy miért nem vett Nestlé Aquarellt, az is csak 70-80 Forint. Azt mondta, hogy azt meg se nézte, mivel azt hitte, többe fog kerülni egy százasnál.

 

Hogy néz ki, ami olcsó, és hogyan az, ami drága?

Amikor a kollégámnak néhány másodperc alatt döntenie kellett, hogy melyik vizet választja, egyetlen dolog volt a fejében: legyen olcsó. Ahhoz a szóhoz, hogy olcsó, az agyában társult egy kép. Az agya előre eldöntötte, hogy ami olcsó, szegényesen van csomagolva.

 

Minden bizonnyal megengedhetné magának a Reál vizet gyártó cég, hogy megfizessen egy profi arculattervezőt, és akár a Nestlé termékénél puccosabb designt gyártasson. A marketingesei azonban igen egyértelműen pozícionálják a terméket. Célcsoportjuk azok a fogyasztók, akik olcsó terméket vásárolnak (és most tekintsünk el a részletesebb célcsoport-elemzéstől, hogy kiket céloznak meg a magyar zászló színeit viselő logóval, stb.). Az olcsó termékről pedig pontosan tudja a fogyasztó agya, hogy olcsónak is néz ki, ezt várja el, ezt keresi a polcon.

 

Hogyan pozícionál a webdesign?

Amikor egy látogató a keresőből az Ön honlapjára érkezik, körülbelül annyi idő alatt méri fel, hogy mire számíthat, amennyi a kollégámnak állt rendelkezésére, miközben a pénztáros rá várt. Vagyis: ha a látogató olcsó terméket keres, akkor nem fog hosszú percekig az Ön designos honlapján időzni. Hiszen Ön azt üzeni a látvánnyal, hogy minőségi terméket, szolgáltatást kínál, aminek viszont mindenhol ára van.

 

De hasonlóan működik a dolog fordítva is: ha Ön minőségi, vagy nagyobb értékű terméket, szolgáltatást értékesít, ezzel szemben honlapja arculata szegényes, akkor ellentmondást teremt az üzenet és a tényleges kínálat között. Hiszen ki fog lehorgonyozni a szegényesen „csomagolt” weboldalon? Aki olcsó terméket keres. Vagy nincs pénze. És vajon mi történik, ha kapcsolatba lép Önnel és kiderül, hogy mennyibe is kerülnek valójában az Ön termékei? Csalódottan továbbáll, az üzletnek pedig lőttek.

 

Aki viszont hajlandó lenne megfizetni a minőségért a magasabb árat, azonnal lelép, mivel a weboldal nem a minőséget sugallja. Nincs összhangban a látvány a minőségi termékről, magas színvonalú szolgáltatásról kialakított elvárással.

 

Milyen akkor a jó webdesign?

Sokszor kérdezik tőlem az ügyfeleink, hogy milyen is tulajdonképpen a jó design. Fogas kérdés. A jó design ugyanis nem piros vagy kék, nem egyszerű, vagy csiricsáré, hanem pontosan olyan, amilyennek Ön a vállalkozását, szolgáltatását vagy termékét láttatni szeretné. És pont olyan, amire az Ön célcsoportja ugrik, és azt mondja: ez kell nekem!

 

Egy jól pozícionált honlap nem szül félreértéseket, és azok a vásárlójelöltek fognak jelentkezni Önnél, akik számára terméke valóban megoldást jelent. Kereslet van a Ruti butik és az Armani iránt egyaránt, de ne akasszon félmilliós öltönyt a turkálóba, vagy használt otthonkát a márkaboltba. 

 

 

Facebook