Honlaptanácsadó blog

Hogyan veszíts el egy látogatót 10 másodperc alatt?

használhatósági csekklista - alapfok

Írta: Varga Klára

Honlapod látogatói információt akarnak: gyorsan és pontosan. Ha ezt nem kapják meg, mennek tovább. És ez neked sok-sok pénzt jelent – mínuszban.

 

Nem számít, milyen szuper programozói truvájokkal van megoldva a honlap, nem számít, díjat nyert-e a design. Sőt – a legrosszabb hír – hogy az sem számít, ha cégedé messzeföldön a legjobb ajánlat. Ha a látogató nem jut el A pontból B-be, illetve nem kapja meg a keresett információt, tovább fog lépni weboldaladról és máshol fogja hagyni a pénzét.

Összeírtam egy rövid csekklistát, azaz egy listát arról, mit NE használj honlapodon. Olyan gyakori hibákat, melyek elüldözik a látogatókat a weblapokról. 

 

1. Törött linkek

404.jpg


A felhasználó számára irritáló, mivel egyrészt lassítja a böngészést, másrészt azt az érzetet kelti, mitha egy boltban az eladó félretájékoztatta volna, mit hol talál. Igénytelenséget, felületességet sugall, és bizalomvesztéshez vezet.

 

2. Pop up ablak

popup.jpg

 
Jaj! Ez az agresszív kis izé megakasztja a böngészést, azonnali reakcióra késztet. Hát pont ez a cél! – mondják a marketingguruk. Menjetek a fenébe! – mondják a felhasználók. Számodra ki a fontosabb?
 

3. Elrejtett kapcsolati adatok, elérhetőség

Lehet, hogy nem szeretnéd, ha boldog-boldogtalan hívogatna. De vajon azt sem szeretnéd, ha a prémium kategóriájú termékedet nagy tételben megrendelni készülő vevő egy utólsó kérdést tehessen fel neked a rendelés előtt? Ki az elérhetőséggel a főoldalra és minden oldal láblécébe!

  

4. Böngészőablak méretének megváltoztatása

Néhányan szeretnék ha weblapjukat teljes képernyős felbontásban csodálná meg a látogató, ezért oldaluk automatikausan így nyílik meg böngészősáv nélkül – és kérdezés nélkül. Durva hiba: a látogató csak maga tudja, milyen környezetben, mekkora ablakmérettel szeret böngészni, ne próbálj nála okosabb lenni!


5. Túl kicsi betűméret

aprobetu.jpg

 

Tévhit, hogy ez csak az öregeket és gyengénlátókat zavarja. Monitoron történő olvasáskor az éleslátók szeme is hamar elfárad. Ráadásul egyre nagyobb felbontásban nézik a felhasználók a weblapokat ugyanakkora monitoron!


6. Szöveges tartalom beszúrása képként

szoveg_kepkent_.jpg

 

Képként betenni szöveget először is felesleges. Másodszor hiba, mivel a keresők nem fogják “érteni” a szöveget, harmadrészt pedig nem másolható ki a szöveg – és itt nem a tartalomlopásra gondolok.


7. Nem egyértelmű linkelnevezések

Vicces lenne, ha arculattervezés helyett ráncfelvarrást írtam volna a menübe? Vagy portfólió helyett tömött aktatáskát? Szerintem nem. Poénkodni a te látogatóid is a haverokkal szoktak leginkább. A linkneveknek, a menüpontoknak kötelező egyértelműen leírni, mi jön utánuk.


8. Izgó-mozgó izék

Egy oldalon legfeljebb egyetlen animáció szerepeljen. Az animációk, villogó képek elterelik a figyelmet a tartalomról, ráadásul kioltják egymást.


9. Visual noise, azaz káosz az információ elrendezésében (jobb fordítás nem ugrott be, javaslatot szívesen fogadok)

visual_noise.jpg

 

Nagyobb honlapokon, webáruházakban gyakorta fordul elő ez a hiba. Olyan sok információt kell egy oldalon belül feltüntetni, hogy a tapasztalatlan designer (sőt, sokszor ezt a programozóra bízzák!!) képtelen szervezetten, strukturáltan megjeleníteni azokat.


Neked mi erről a véleményed? Vannak “kedvenc” honlap-bakijaid?

 

 

Facebook