Honlaptanácsadó blog

Hogyan építsen igénytelen imázst cégéről a weben?

Online minitanfolyam 5 lépésben

Írta: Varga Klára

Ugye Ön is lépten nyomon belebotlik abba a jelenségbe, hogy ismert és/vagy elismert (online) marketing szakértők nyomatják olvasóiknak, hogy a design nem számít? Hogy nem a weblap külalakja adja el a terméket, hanem a szöveg. Ennek eredményeképp születnek a kilométer hosszúságú értékesítési "lyukatbesztélekahasadba" weboldalak, melyek még a motivált érdeklődő türelmét is próbára teszik.

Ez a jelenség mára odáig fajult, hogy ezen tanok követői hasonló weblapokat készíttetnek: oldal betölt, elénk tárul a vizuálisan lepukkant környezet, balról beúszik az ingyenes e-book/cikksorozat-feliratkozásra buzdító ablak, majd jön a jól/rosszul megfogalmazott rizsa, a rizsa, a rizsa.

Essünk túl a címben beharangozott ironikus gyorstalpaló tanfolyamon, aztán rátérek a lényegre. Szóval, amennyiben "az igénytelen vállalkozás" imázsra pályázik, tegye a következőt (olcsó, gyors megoldás, ha nem jön be, lehet nálam reklamálni):

1.    Vegyen egy ingyenes weblapsablont, esetleg gyártasson le egyedit, lehetőleg egy olcsó céggel, akinek semmilyen kreatív ötlete nincs, így nem tereli el a figyelmet a lényegről, azaz a termékről.

2.    Helyezze el céglogóját a bal felső sarokba (a régi, saját gyártmányú logó sokat dob rajta! A grafikai stúdiók egyébként is eszement összegeket képesek elkérni egy logóért.).

3.    Ha nincs logó, írja fel valami jópofa betűtípussal (Comic Sans örök siker!) a cégnevet, de arra azért ügyeljen, hogy a cégszínnel egyező betűszínt használjon. Cégszínnek egyébként legjobb a kék, az biztos nem fog feltűnni senkinek, hiszen minden második cég ezt használja.

4.    Most jön a lényeg: írjon hosszú szöveget termékéről. Tudja, olyat, amit minden "értékesítési weboldalon" megtalál. Nézzen szét, merítsen ötletet, hisz garmadával ömlenek ránk a példák! Ezzel nyilván sok időt fog eltölteni, hiszen ez lesz az, ami majd eladja ellenállhatatlan termékét, a többi csak szükséges rossz.

5.    Nem feledkezhet meg a balról beúszó ablakról! Ezért az értékesítési szövegek megírását követően azonnal álljon neki egy online tanfolyam összeállításának.

6.    Igazi ínyencek a szöveges termékbemutató mellett/helyett rakjanak fel házilag, akár mobiltelefonnal készített videót, ami az oldal betöltődésekor automatikusan elindul. Így a látogató alvó gyereke garantáltan felébred a felharsanó szövegtől.


De félre a tréfával. Az ingyenes e-book, hírlevél, a cikksorozat egyike sem hülyeség. Nyilván a multimédiát is lehet jól használni. A jól megírt marketing szemléletű szöveg működik, erre sok példát látunk. Érdemes tanulni belőlük - marketing szövegírást.

Álljunk meg itt pillanatra. Hol található az Ön irodája/üzlete? Milyenek az irodabútorai? És milyen ruhát visel, milyen mobiltelefont használ? Milyen autóval érkezik az üzleti tárgyalásra?

Az iroda nyilván Csepel Gyártelepen található, mivel az ingatlanárak ott a legalacsonyabbak. Bement a legközelebbi használt bútorboltba, megvette a legolcsóbb tárgyalóasztalt, majd besétált a sarki turkálóba, és leakasztotta az első szembejövő inget a fogasról. Azóta is ebben tárgyal. Nyilván ugyanazt az autót használja 20 éve "kicsit öreg, kicsit randa, de az enyém" alapon, végül is, a terméke jó, nem a külsőségek fogják meggyőzni a partnert.

Vagy mégsem így van?

Akkor miért gondolja, hogy weblapjának designja mellékes? Miért gondolja, hogy az online látogató, akivel csupán weblapján keresztül találkozik, nem rakja cégét azonnal skatulyába, ugyanúgy, mint az, aki bejön irodájába és személyesen találkozik Önnel? Miért gondolja, hogy szemükben igényesnek fog tűnni cége, ha weboldala igénytelen?

Ébresztő Hölgyeim és Uraim! Léteznek nonverbális eszközök az internetes kommunikációban. Amit Ön a való életben profin használ, miért nem használja a weben?

Ha cége nem igénytelen, nem középszerű, akkor sugallja weblapja külsejével is eredetiségét. Keltsen pozitív benyomást a látogatóban, mielőtt még belekezdene a racionális érvelésbe. Ne dobja a kukába azt az elhíresült 10 másodpercet, ami alatt kialakítja az úgynevezett első benyomást a vevőjelöltben, használja tudatosan, s főleg ne rombolja saját márkáját!

Amikor a design fontosságáról beszélek, rendszeresen hozzáteszem: NEM a felesleges sallangokról beszélek, NEM az öncélú grafikáról. Olyan designról beszélek, melynek minden egyes eleme azért van, azért olyan színű, azért olyan formájú, mert segít pozícionálni a terméket.

Ez több mint esztétika kérdése. Egy brandérzékeny webdesigner nem fog elegáns designt készíteni, ha Ön olcsó árut értékesít. Nem azért, mert nem képes rá, hanem mert mást sugallna vele, más célcsoport lenne rá fogékony. És nem fogja a 298. egyenhonlapot orra elé tolni, ha Ön a prémium termékre fogékony közönséget célozza meg, vagy magasabb áron értékesít, mint versenytársai. De mindkét esetben olyan weblaptervet fog átadni Önnek, ami megkülönbözteti a versenytársaktól, megjegyezhetővé teszi cégét.

A jó design elad. Ezért megtévesztő "értékesítési weblapról" beszélni, amikor a legfontosabb nonverbális kommunikációs eszközről nagyvonalúan megfeledkeznek: a designról.

Mindemellett túl vagyunk már azon, hogy a látogató hanyatt dobja magát attól, hogy Ön a weben is elérhető. Az online látogatók egyre szofisztikáltabbak. A nyolcvanas években még elámultunk, amikor beléptünk egy osztrák hipermarketbe, ma már itthon is természetes ugyanaz a színvonal.

Miért működne ez a folyamat a weben másképp?

Ha Ön nem lép ez ügyben, nem helyez hangsúlyt a vizuális megjelenésre, továbbra is fél lábon állva próbál értékesíteni, majd lépnek a versenytársai.

Mi erről a véleménye?

 

 

Facebook