Honlaptanácsadó blog

Facebook: rózsaszín köd, csodafegyver és pénzéhes kapitalisták

5 kérdés, amit már Ön is feltett a Facebookkal kapcsolatban

Írta: Varga Klára

Önnek van céges Facebook oldala? Vagy még csak gondolkodik rajta?

Tegyük a helyére ezt a Facebook-dolgot! Összeírtam azt az 5 kérdést és választ, ami a leginkább foglalkoztatja a kezdő (hadd gonoszkodjak: rosszabb esetben haladó) facebookozókat.

kép: CPNB - Geschreven Portretten


1. A Facebook a 2010-es évek új, ingyenes marketing-csodafegyvere?

Gyorsan oszlassuk el a rózsaszín ködöt: a Facebook nem ingyenes csodafegyver. Nem csodafegyver, és nem is feltétlen ingyenes (erről majd később).

 

A Facebook egy eszköz, ahol sok kitartó és céltudatos munkával eredményt lehet elérni, magyarul hűséges vásárlókat, ügyfeleket lehet szerezni. Nem az összes követő fog pénzt hagyni Önnél, ahogy egy hírlevél-adatbázis esetében sem lesz minden feliratkozóból ügyfél.

 

Sőt, a Facebook esetében jó eséllyel kisebb lesz a konverzió, hiszen egy impulzus vezérelte lájkot könnyebben nyom az ember, mint adja meg nevét és e-mail címét.

 

2. Mit adnak ingyen a Facebookon?

Ingyenesen hozhat létre céges profilt, saját profilképet adhat meg hozzá, saját designt adhat oldalának. (A kék keret természetesen marad, a középső részben kap szabad kezet.)

 

Ingyenesen lehet képeket, linkeket, videókat megosztani, kérdőíveket készíteni. A követők kérdéseire lehet válaszolni, kis mini fórumok alakulhatnak egy-egy téma kapcsán.

 

Aztán kialakíthatja saját menüpontjait, ahová egyedi tartalmakat illeszthet. Ez nem csupán képeket és szövegeket jelent, hanem akár űrlapokat, ami remek eszköz ahhoz, hogy ne csupán egy lájkot kapjon, hanem rábírja követőit hogy lépjenek magasabb státuszba: azaz adják meg email címüket.

 

3. De hát ki fog rajongani a cégemért?

A rajongás tényleg kicsit erős kifejezés, de kedvelni minden bizonnyal sokan fogják, ha tesz érte.Az első legfontosabb probléma, amikor elkészül egy céges Facebook profil, hogy kik lesznek a követők? Hogy fogják megtalálni az oldalt?

 

Erre több mód van:

  1. Szétküldi ismerőseinek a céges oldal linkjét. Az eredmény, hogy a Peti meg a Sanyi nyomnak is egy lájkot, ami indulásnak nem rossz (szívesebben csatlakozik az ember oda, ahol már vannak mások is). De valljuk be, ez kevéssé profi megoldás, és üzleti hasznot sem remélhet belőle.

  2. Ugye folyamatosan építi adatbázisát weboldala segítségével? 

    Hát akkor irány kiküldeni egy hírlevelet, hogy mostantól a Facebookon olyan csemegéket fog kínálni, amit máshol nem. És ugyan már, vegye a fáradtságot a kedves olvasó, és nyomjon egy lájkot az Ön céges oldalára. Az eredmény: sok releváns követőt fog szerezni. Minél nagyobb az adatbázisa, annál többet.

  3. Tegye ki a Facebook rajongói dobozt weboldalára (azt, amit nálunk is lát jobboldalt, a sok fejjel a ketrecben). Ha egy látogatója értékesnek találja weboldalát, remélhetőleg megnyomja a dobozban található “tetszik” gombot.

  4. Ezentúl minden cikke végére tegye ki a “tetszik” gombot. Ha egy olvasó ezt megnyomja, meg fog jelenni ismerősei üzenőfalán, hogy “Béla kedveli ezt: Ön-Facebook-oldalának-neve”. Remélhetőleg Béla hasonló érdeklődésű emberekkel barátkozik, így Ön esélyt kap, hogy Béla ismerősei közül is rajongókat nyerjen.

  5. Ha mindez megvan, jöhet a hirdetés: a Facebookon a Google AdWordshöz hasonlóan kattintás alapon számláznak. (Igen, létezik megjelenés alapú számlázás is, de egy kis cégnek ezt nem javaslom.) Előnye, hogy remekül lehet kisebb szegmensekre célozni.

4. A Facebook tehát csak a pénzemre hajt?

Persze, miért, mást gondolt? Ideje kitörölni a fejekből azt, hogy a Facebookon (vagy az interneten) minden ingyen jár. Ez nem igaz, és egyre kevésbé lesz az. És ez nem disznóság.

 

A Facebook egy üzleti vállalkozás, ahol a felhasználók akkor tudják majd barátnőjük huszonnyolcadik kiskutyával pózolós képét lájkolni, ha a gigavállalkozást eltartják a fizető felhasználók: a sok kis cég és a kevesebb nagy cég, akik itt hirdetnek.

 

Hogy a Facebookon nincs minden ingyen, azon nem felháborodni kell szerintem, hanem úgy használni a fizetős szolgáltatásokat, hogy azok bőven megtérüljenek.

 

5. Miért nem lájkol soha a Pista?

Az egyik legfontosabb tévhit a Facebookkal kapcsolatban, hogy ha megoszt valamit, akkor azt a követők látni is fogják. Ez nem feltétlen van így: a Facebook-algoritmus figyeli, hogy egy adott felhasználó hányszor lépett már interakcióba (válaszolt neki, vagy lájkolta a bejegyzéseit) az adott poszt küldőjével, és ez alapján rangsorolja a bejegyzést.

 

Ha Piroskának, aki kezdő júzer, összesen 30 barátja van, és eddig csak az Ön oldalát lájkolta, akkor az Ön bejegyzése releváns lesz anélkül, hogy Piroska valaha is túlzottan aktivizálta volna magát az Ön oldalán.

 

Ha Pistának viszont van 300 ismerőse, és 200 oldalt lájkolt már, akkor erősen bejön a képbe a szelekció: ha minden egyes poszt megjelenne a hírfolyamában, akkor Pista megfulladna az információs dömpingtől. Így a Facebook azokat a bejegyzéseket fogja mutatni Pistának, amik őt feltehetőleg érdeklik.

 

Mit lehet tenni, hogy áttörje a falat? 5 praktikus tipp a teljesség igénye nélkül:

  1. Posztoljon olyan időpontban, amikor a többi cég pihen: este, éjjel, hajnalban, ünnepnapokon, vagy legalább hétvégén. (Már szinte hallom, hogy küld el melegebb éghajlatra:)) Ilyenkor kisebb a zaj, a követők ezért könnyebben aktivizálhatóak. 

  2. Aktivizálja táborát: tegyen fel kérdéseket, osszon meg személyes, de a témához kapcsolódó történeteket, kérje ki véleményüket. Legyen közvetlen.

  3. Mindig reagáljon a kommentekre. Minél több interakció érkezik egy bejegyzésre, annál fontosabbnak fogja ítélni a Facebook. Így olyan követők hírfolyamában is meg fog jelenni, akiknél eddig még nem sikerült áttörnie.

  4. Ne állapotfrissítéseket osszon meg, hanem töltsön fel képeket, és írjon ezekhez megjegyzést. Ez nemcsak a követők figyelmét kelti fel jobban, de a Facebook is előrébb rangsorolja.

  5. A humor itt is működik: legyen mindig a talonban néhány témához kapcsolódó humoros tartalom, amit szükség esetén bedob, így felkavarja az állóvizet.

Hogy mi a tanulság? Nekem az, hogy már megint sokat írtam, de ennél ezerszer többet lehetne.

 

Ha Önnek adhatok tanácsot, akkor azt mondom: kísérletezzen bátran a Facebookkal, de ne lepődjön meg, hogy a jó eredményekhez következetesség és kitartás kell. És ügyeljen arra, hogy a befeketett energia és az eredmény arányban legyenek.

 

Köszönöm Gábornak, Balázsnak, Andreának és Andrásnak a témajavaslatot. Lesz még szó itt a Facebookról.

 

 

Facebook