Honlaptanácsadó blog

Élet az Arialon és sárga kiemeléseken túl - 1. rész

A 10 legfontosabb webdesign trend 2011-ben

Írta: Varga Klára

A legtöbb KKV-weboldal, amikkel nap, mint nap találkozik Ön is, én is, igénytelen látványvilágú, a webdesign fantáziátlan és unalmas. Hogy ez miért baj? Mert semmi egyedit nem tartalmaznak, ami már első benyomásra megkülönböztetné a céget a versenytársaktól. Nem teremtenek atmoszférát, személytelenek maradnak.

Márpedig tudjuk, hogy az ügyfélszerzés legfontosabb mérföldköve a bizalom. Hát hogyan várhatja egy személytelen, igénytelen webdesignnal előálló cég, hogy majd őket választják az igényes ügyfelek?

A jó webdesign jelentősége nem annyi, hogy szép-e egy oldal vagy sem. A jó webdesign jelentősége abban áll, hogy

  1. egyedivé tesz, 
  2. emlékezetes, 
  3. rendszerezi az információt, 
  4. tükrözi a cég, a szolgáltatás, a termékek hangulatát,
  5. érzeteket ébreszt, 
  6. és bizalmat kelt.

A webdesign trendeknek nem azért van jelentőségük, mert a divatot követni kell. (Ám egy elavult weboldal óriási károkat képes okozni.) De a példának felhozott oldalakat végignézve remélem, kitárul kicsit a világ. A dögunalmas, így kevéssé hatékony tucatmegoldások helyett léteznek frappáns, kreatív alternatívák.

 

Nem azt mondom, hogy az alább felhozott példákat egy az egyben alkalmazza. Viszont egy másfajta személetet mutatnak, ami az egyedi üzleti célokra hangolva varázslatos változást képesek hozni eredményességben.

 

Attól még hogy cégünk van, nem vagyunk unalmas, lélektelen emberek:)

 

1. Tipográfia mint webdesign elem

webdesign_1.jpg

A kreatív tipográfiát két okból nem használják a weboldal készítők:

  1. mert képként kell betenni az oldalba, hiszen a böngészők rendelkezésére álló betűkészlet nagyon szűkös. Azt talán tudja, hogy a képeket, így a képként berakott szövegeket sem képesek a keresőrobotok értelmezni. Tehát keresőoptimalizálás szempontjából ez előnytelen megoldás. 

  2.  Mert kevesen értenek hozzá.

Ám a HTML5 és CSS3 terjedése olyannyira kiszélesítette a webdesignerek lehetőségeit, hogy – sok egyéb mellett – az alap betűkészleten túl is meg tudnak jeleníteni feliratokat a keresőrobotok által is érzékelhető szövegként. Ráadásul a pozícionálás és grafikai formázás (pl. árnyékok használata) is megoldható már képek nélkül.

 

Példák:

 

http://www.chipotle.com/en-US/Default.aspx - egy mexikói grill étterem weboldala, ami arra is jó példa, hogyan érdemes egy márkát karakteresen bemutatni a weben. Hogy lesz, akinek nem tetszik az oldal? Nyilván. De annak az étterem hangulata se feküdne, tehát nem ők a célcsoport. A lábléc külön figyelemre érdemes: kattintson az oldal alján lógó kis zsinórra!

 

http://zee.com.br/en/

http://forabeautifulweb.com/ 

http://www.elysiumburns.com/

 

2. UI, azaz user interface inspirálta webdesign

webdesign_2.jpg

A stílus lényege, hogy az okostelefon alkalmazások grafikai megoldásait alkalmazzák a weben. A stílus egyszerű és nagyszerű: jellemzője a minimalizmus és az áttekinthetőség. A megoldások lényegre törőek, a felesleges flikkflakkot kerülik. 

 

Példák:

 

http://www.atebits.com/ 

http://www.cascadebreweryco.com.au/ - természetesen nem csupán UI designnal foglalkozó cégek gondolkodnak ebben a stílusban, ez egy sörfőzde honlapja

http://timvandamme.com/

 

3. Life stream, azaz állandó kapcsolat

weboldal_keszites_3.jpg

A látogatók egyre kevésbé az előre csomagolt információt keresik, sokkal inkább az aktuálisat. Rengetegen megtalálhatók a Facebookon, Twitteren, használják Flickrt, YouTube-ot, így a weben fogyasztott információ minősége megváltozott.

 

Mindennél nagyobb hangsúlyt kap a személyes információ. Gondoljon bele: az internet steril műfaj, ám a valós idejű és/vagy személyes kapcsolattal emberivé tehető. Üzletet nem cég köt céggel, hanem emberek egymással, érdemes tehát a az élő, személyhez köthető tartalmakat az üzleti honlapokon is előtérbe tolni.

 

A social media ikonok és tartalmak egyre központibb szerepet kapnak a webdesignban. Idegenkedni persze lehet ettől, de nem érdemes. Aki nem lép be a körforgásba, rengeteg potenciális ügyfélhez nem fog eljutni.

 

Példák:

 

http://www.storyhotels.com/ - egy kis, stockholmi hotel weblapja. A címlapon található számtalan aktuális infó között helyt kap a hotelban működő butik tulajdonosának blogja, a hotel twitter oldala, az éppen fellépő művész bemutatása és egy aktuális naptár.

http://www.mickmel.com/blog/lifestream/ - (a fotó alatt azonnal követhető a bloggazda RSS-en, Twitteren, Facebookon és YouTube-on is)

http://www.richbrown.info/about.html 

http://timvandamme.com/ - a user interface-es fickó ebben is nagyon ott van.

 

4. Magazin stílusú webdesign

weboldal_keszites_4.jpg

Ennek a stílusnak a lényege, hogy a címlapon számos, különböző célcsoportnak szánt infót meg tud jeleníteni. A látogató mazsolázhat, mi érdekli leginkább, a tulajdonos pedig örülhet, hogy sokféle látogatót weboldalán tud tartani.

 

Vigyázat: ez a webdesign stílus magában rejti annak veszélyét, hogy a látogató elkalandozik, majd konverzió nélkül továbbáll!

 

Példák:

 

http://www.zaum.co.uk/ - egy webdesign cég weboldala. Hogy jó döntés volt-e számukra ennek a stílusnak a használata, azt tőlük kellene megkérdezni.

http://www.good.is/ 

http://www.frieze.com/magazine/ 

http://foodtease.com/

 

5. Minimalista webdesign

webdesign_5.jpg

Ha épp ellenkezőleg, egy cég relatíve kevés, illetve jól kategorizálható tartalommal rendelkezik, választhatja a minimalista elrendezést. Ennek azonban nagy a veszélye: sokan azt hiszik, ahol kevés grafikai elem szerepel, az már minimalista. Hát nem. 

 

A minimalista stílus minimális mennyiségű grafikai elemet használ ugyan, melyek között a kohézió ezerszer erősebb kell, legyen, mint egy látványában sokszínű oldalnak. Éppen ezért csupán a legképzettebb webdesignerek képesek jó minőségű, összefogott, minimalista webdesignt készíteni. És olyan ügyfél is szükséges hozzá, aki halálpontosan át tudja adni a webdesignernek, mit akar.

 

Példák:

 

http://www.goslingo.com/

http://encourageothers.com/ 

http://getfinch.com/ 

http://rogierbikker.tumblr.com/

 

Jövő héten jön a másik 5 webdesign trend. Önnek melyik tetszik?

 

 

Facebook