Honlaptanácsadó blog

Az übermotivált ügyfél hoppon marad

Az elcseszett kampány, melyért még a szemetest is áttúrtam

Írta: Varga Klára

Nyilván Ön is tisztában van azzal, hogy az online marketing nem csodafegyver. Egyszerűen nem lehet minden ügyfelet online úton becserkészni. Viszont egy online akcióba indokolatlan offline lépést tenni több, mint hiba.

Számlavezető bankunk meghirdetett egy akciót (lásd a fenti képet), melynek keretén belül a bank ügyfelei szavazhatnak, mely alapítványoknak ajánlja a pénzintézet adózott éves eredményének 10%-át. Szimpatikus akció, jómagam a bank jelszóval védett online felületén találkoztam ezzel a felhívással.


Klikkeltem is a megadott linkre, hurrá, végre talán nem a Szcientológiai Egyház vagy más kutyaütő szervezet kapja a pénzemet. Gondosan átböngésztem a listát, majd kiválasztottam a nekem szimpatikus alapítványt.

 

 

… és itt következett a Nagy Elcseszés

 
A rendszer egy “támogatói kódot” kért tőlem szavazatom érvényesítéséhez. Elkezdtem keresgélni a banki online felületemen (ismétlem, oda csak a privát jelszavammal tudok belépni), nem találtam ilyet. A “szavazás menete” menüpontban találtam meg a közösségi adományozás feltételeit. Kiderült, hogy valamikor az egyik számlakivonattal együtt küldtek egy kódot.


Namármost: én egy olyan, egyre bővülő fogyasztói csoporthoz tartozom, mely életének jelentős részét az interneten bonyolítja (munka, ügyfélkommunikáció, ügyintézés, hírek olvasása, vásárlás előtti tájékozódás, időnként vásárlás, stb.). Egy olyan cég leveleit, mellyel online állok kapcsolatban, egyszerűen nem olvasom el. Különös tekintettel a havi rendszerességű reklám-szagú hírlevelekre.


Jelen esetben nem a jószándékú, ám rosszul kommunikáló cég bukta el a pénzt, hanem sajnos egy alapítvány. Még a szemetest is áttúrtam, hátha megtalálom a kidobott levelet, de hiába.


Hogy ez nem kampány volt, hogy jön ez ide? Dehogynem volt kampány, imázskampány volt, illetve annak egy része. Kissé cinikus megközelítésben a bank imázsát volt hivatott fényezni az akció, és ennek hozadékaként segített volna.

 

 

A sikeres online kampány feltételei

 
Ha Ön vagy én ilyen slendrián módon szervezzük kampányunkat, annak hatásfoka finoman szólva is kívánnivalókat fog hagyni maga után. És kevés ügyfél annyira motivált, hogy akár a szemetesbe is utánunk menjen.


Továbbmegyek: aki az online kommunikációt választja, nagyon résen kell legyen: nem elég a frappáns és vonzó ötlet, még a gördülékeny lebonyolítás sem elegendő. A technikai megvalósításnak is profin kell működni.

 

Én ezt kampányergonómiának hívom, és a következőket értem ezalatt: 

 

1. A kampány minden lépése tökéletesen érthető, logikusan következik egymásból. Pl. hirdetés → landing page → call-to-action gomb → űrlap → visszaigazoló mail.

2. A felhasznált online felületek jól áttekinthetőek: egyértelmű szövegek, mindenki számára felismerhető linkek (és NEM a hangsúlyos tartalmat húzzuk alá, hanem a linket!!), kikerülhetetlen call-to-action gomb(ok), jól szerkesztett, a szükségesnél egyetlen adattal sem többet bekérő űrlap.

3. Az online funkciók (azaz ismét az űrlapok, e-mailek, letöltési felületek pl. online kupon esetében) technikailag tökéletesen működnek.

 

 

Végezetül a 3 leggyakoribb hiba, amit Ön már biztosan nem fog elkövetni:

 

1. Ne iktasson felesleges lépést a folyamatba: ha az ügyfél(jelölt) megadta Önnek az adatait és/vagy jelszavát, ne kérje be azokat mégegyszer. Kérje meg a honlapja programozóját, hogy legyen segítségére a megoldással.

2. Ne használjon a folyamatban offline lépcsőt: ha honlapján, hírlevelében, blogjában vagy a Facebookon stb. 10% engedményt ígér, vigye az olvasót egy link az online kuponra, amit azonnal ki is nyomtathat. (Itt is elkél a programozói segítség, hogy ne nyomtasson valaki korlátlanul az engedményes kuponokból. De megoldható.)

3. Ne hagyjon kérdéseket az ügyféljelöltben: ha nem 100%-osan világos, mire és hogyan kell jelentkezni, meddig tart és kinek a számára érvényes az ajánlat, pontosan milyen feltételekkel, akkor sok csalódott emberrel kell majd szembenéznie. Egyszerűen félre fogják érteni az ajánlatot és beteszik Önt a kamu-kategóriába.

Nem elég törekedni az egyértelműségre, meg is kell valósítani.

Mi a véleménye erről?

 

 

Facebook