Honlaptanácsadó blog

A mágikus 80-20 szabály

És hogy fog ez neked nagyobb nyereséget hozni? És hogyan nem?

Írta: Varga Klára

Ha a feleség leküldi a férjét vásárolni, a 20 perces bevásárlás első 4 percében a kosárban lesz a termékek 80%-a. A maradék 16 percre azért lesz szükség, mert nem találja a sütőpapírt, a kerámialap-tisztítót és a kutya kedvenc jutalomfalatkáit.

Hallottál már a Pareto elvről? Azt is tudod, hogyan érdemes, és hogyan nem lehet használni saját vállalkozásodban?

libikoka.png

 

  • A lakosság 20%-a rendelkezik az összvagyon 80%-ával.
     
  • A lakosság 80%-a a települések 20%-án él.

  • A mobilunkban szereplő telefonszámok 20%-ának hívása adja ki hívásaink 80%-át.

  • A szeretkezések 80%-a az emberek 20%-ához köthető.

 

Vilfredo Pareto olasz közgazdász figyelte meg, hogy a megtermelt javak a lakosság csupán 20%-ához kerülnek. Ennek ellenére ez a cikk nem az osztályharcról fog szólni.

 

A Pareto elv később kinőtte magát: megfigyelték, hogy az élet számos területére igaz a 80-20-elv.

 

Pareto-elv az üzleti életben

Nahát, ez érdekes. De még érdekesebb, hogy hol érvényesül ez az üzleti életben? Pár példa a vállalkozói mindennapokból:
 

  • A vevők 20%-a hozza egy vállalkozás bevételének 80%-át.
     
  • AdWords és Facebook hirdetésekből származó bevételeknek 80%-át a hirdetések 20%-a adja.
     
  • A bevétel 80%-át a termékek 20%-a adja.
     
  • A weboldalak forgalmának 80%-át a linkek 20%-a hozza.
     
  • A weboldalak felületének 20%-a az, aminek a látogatók az idő 80%-ában figyelmet szentelnek.

 

1. Szuperügyfelek

Ha nem a vevők 20%-a (a Szuperügyfelek) hozza a bevétel 80%-át, annyit jelent, hogy nem használod ki a 20% szuperügyfélben rejlő lehetőséget.

 

Nem használod ki, hogy meglévő vevőid között igenis van 20%, akik a drágább, prémiumtermékekre is vevők lennének.

 

Megoldás:

 

Legyél sokkal bátrabb! Célozd meg őket drágább, exkluzív termékekkel. Marketingköltséged egy részét tudatosan szánd arra, hogy számukra értékes ajánlatokat tegyél. 

 

2. Jobb hirdetések

Ha hirdetéseid közel egyformán teljesítenek, akkor valószínű, hogy azok egyike sem elég hatékony.

 

Megoldás:

 

Figyeld meg, melyik hirdetések azok, amik kicsit jobbak a többinél. Készíts ezekből több variációt: használj más-más képet, írj át egy szót, tegyél bele egy erős call-to-actiont.

 

3. Tömegtermékek és termékek ínyenceknek

Ha bevételed 80%-t nem a termékek 20%-a hozza, akkor egyik terméked sem elég jó – legalábbis a piac megítélése szerint. (Vagy nem marketingezel jól.)

 

Megoldás:

 

Kellenek a húzótermékek, amiket sokan vesznek. Emellé még pár prémiumkategóriás termék, amit a szuperügyfeleknek tartogatsz.

 

4. Minőségi forgalom

Ha weboldalad forgalmát nem a linkek 20%-a hozza, akkor nem jó a linkstratégiád, esetleg nem relevánsak a tartalmak a honlapon, vagy a Google nem szereti a weboldalt.

 

Megoldás:

 

A fentiekből következik, hogy érdekes tartalom kell és keresőoptimalizálás. De megkereshetsz nagy látogatottságú linkpartnereket, elhelyezhetsz PR cikkeket, hirdetéseket, vagy szakérthetsz népszerű fórumokon. Gondold végig, hol/milyen formában érdemes hirdetni. Ja, és próbáld is ki! 

 

5. Hatékony webdesign

Mondhatnám, hogy ha a weboldaladnak nem csupán a 20%-át pásztázzák leginkább a látogatók, akkor nem jó az oldal elrendezése, nem megy át az üzenet. Ám ezt valószínűleg te nem tudod, hiszen a látogatói szemmozgást laboratóriumi körülmények között vizsgálják.

 

Ehelyett azt mondom, hogy ha nem vagy elégedett a weboldallal, az onnan jövő megkeresések számával, a vásárlásokkal, akkor elképzelhető, hogy ez a rossz design miatt van.

 

Megoldás:

 

Nem elég, ha szép a weboldalad. Nem elég, ha áttekinthető. Nem elég, ha dugig van jó tartalommal. Ugyanennyire fontos, hogy a honlapon hol, mi jelenik meg. Általánosságban lehetetlen hatékony webdesignról beszélni, mert minden vállalkozás, minden weboldal különböző (üdvözletem a template-eseknek).

 

Ami jó kiindulópont lehet a tartalom elrendezésében, az az F-minta: a látogatók szeme a weboldal megnyitásakor F-mintában pásztázza át az oldalt. Ha csak ezt az egyetlen szabályt betartod, már tettél valamit annak érdekében, hogy jobban átmenjen az üzeneted. 

 

Hogyan NEM segít a Pareto elv?

A fentiekből elvben logikusan következne, hogy ha energiáid arra a bizonyos 20%-ra összpontosítanád, akkor sokkal jobban menne az üzlet.
 

  • Ha csak a 20% szuperügyfélnek kínálnál megoldást.
  • Ha csak a 20% slágerterméket forgalmaznád.
  • Ha az értékesítőknek csak a legjobb 20%-át tartanád meg…
     

… akkor a vállalkozásod maga lenne az Eldorádó.

 

Ez azonban sajnos nem így van. Idézek egy nálam sokkal okosabb embert, Mérő Lászlót, hogy kiderüljön, miért:

 

“A Pareto-elv azonban nem jelenti azt, hogy a tevékenységeink közül csak ezzel a sokat hozó 20 százalékkal érdemes foglalkozni, mint azt számos "könnyen-gyorsan" típusú üzleti tanfolyam és könyv sulykolja. Ugyanis hiába duplázzuk meg a "fontos" 20 százalékra fordított erőfeszítéseinket, az eredmény nemhogy nem duplázódik meg, de csökkenni fog - mivel ezek a fontosabb komponensek addigra már kifejtették a hatásukat, belőlük már nem hozható ki több. A többleteredményhez csakis az vezethet, ha a legfontosabb 20 százalék mellett marad még erőnk a többi komponenssel is foglalkozni. Ezzel együtt érdemes a Pareto-elvet ismerni, különösen akkor, ha a tevékenységeink között szelektálni kényszerülünk.” (forrás)

 

Röviden: ha a Pareto-elv nem érvényesül vállalkozásod több területén, akkor valamit nagyon nem jól csinálsz. Ha érvényesül, akkor sem tudod pusztán azzal növelni a bevételt, hogy csak a mágikus 20%-ra koncentrálsz.

 

Érdemes úgy elképzelni a dolgot, hogy milyen lenne a Mona Lisa, ha csak a mágikus tekintete lenne a képen? Szóval szükség van a maradék 80%-ra is.

 

Az te vállalkozásodban hol érvényesül a 80-20?

 

csatlakozz a 7.000+ olvasóhoz!

varga-klara-feliratkoztato.jpgVarga Klára webkonverziós tanácsadó vagyok. Konverziónövelő honlaptippekről írok céltudatos, tettrekész vállalkozóknak.

 

Még több konverziónövelő tippet kérek!

 

A letöltéssel hozzájárulsz ahhoz, hogy honlapkészítéssel és online marketinggel kapcsolatos tippeket, promóciókat küldjünk emailben. A hírlevélről bármikor egyetlen kattintással leiratkozhatsz.

 

 

Facebook