Honlaptanácsadó blog

A 8 leggyakoribb online marketing hiba - 1. rész

Online marketing hibák, melyek közül már egyet is öngyilkosság elkövetni

Írta: Varga Klára

Ezen a blogon többnyire arról van szó, hogy hogyan lehet egy jó honlappal, jó online marketinggel, jó kommunikációval több ügyfelet, vásárlót szerezni. Most a sötét oldal következik, hiszen azzal is tisztában kell lenned, milyen zsákutcákba tévedhetsz. Figyelj tehát az intő jelekre, és ha észreveszed, hogy rossz irányba tartasz, változtass időben!

 

Online marketing hiba #1: nem réspiacnak, hanem demográfiai csoportnak marketingezni 

Tisztázzuk először is, mi az a réspiac: emberek jól megkülönböztethető csoportja, akiket egy közös probléma köt össze, ÉS megéri marketingezni feléjük. Ez lehet például:

 

prémium kategóriás irodát bérlő cégek, akiknek nincs kapacitásuk minőségi irodai növények beszerzésére és ápolására (kertész számára)

 

friss szülők, akiknek gyereke alvászavarban szenved (pszichológus számára)

 

belvárosi, gyesen lévő, a monotóniát nehezen viselő kismamák 2-5 éves gyerekekkel, akik nem járnak bölcsődébe vagy óvodába (játszóház számára)

 

Mi nem réspiac? A mindenki, az egyedülállók, a kisvállalkozók, mérnökök, 30 feletti nőtlen férfiak. Ezek demográfiai csoportok. Az ezekbe a csoportokba tartozó emberek annyira különbözőek, hogy lehetetlen őket uniformizáltan megszólítani.

 

Tudom, hogy tartasz attól, ha leszűkíted a célpiacot, akkor sok potenciális ügyfél felé nem fogsz tudni értékesíteni. Az (online) marketing paradoxon ezzel szemben az, hogy minél jobban fókuszálsz, minél szűkebb réspiacot választasz, annál jobban célba fog érni üzeneted.

 

Online marketing hiba #2: nincs stratégia

Intő jelek, hogy rossz úton jársz:

 

Vakon követed az online marketing gurut, egy az egyben próbálod másolni a technikáját (nem fog sikerülni).

Meglátsz egy jó akciót postaládádban, és másnap már elő is állsz egy hasonlóval.

 

Miért ne tegyél ilyet soha?

 

  1. Náluk ezek lehet, hogy működtek, de nálad egyáltalán nem biztos, hogy fognak. Te ugyanis más vagy: más célpiaccal, más termékkel, más piaci pozícióval.

  2. Az egyes kampányelemek, reklámanyagok (szórólap, hírlevél, direkt marketing üzenet) mindig egy nagyobb egész részei: önállóan nem működnek, vagyon nagyon kevés eredménnyel. (Legalábbis ha profin csinálják.) A teljes egészet sosem fogod látni, azért fizetni kell mindenhol.
     

Tervezz előre: 

 

Mit vársz vállalkozásodtól egy év múlva? 

Hol és milyen eszközökkel tudod elérni réspiacodat?

Miben különbözöl a versenytársaktól?

Mekkora költségvetésből tudsz marketingezni?

 

Nem szükséges százoldalas esszét írnod, de az alapvető stratégiát meg kell határozni. Ha nincs terv, nincs üzlet (hacsak nincs nagyon nagy mákod).

 

Online marketing hiba #3: sok elmélet, kevés gyakorlat

Hány online marketinget, honlapstratégiákat, Facebook kommunikációt tárgyaló hírlevélre iratkoztál már föl? Gondolom, nem én vagyok az egyetlen szellemi táplálékod, és ez így van jól.

 

Kaptál már sok jó tippet? Érezted már, hogy „a fenébe, ez milyen szuper ötlet”, vagy „hű, ezt így is lehet, mennyivel többet tudnék eladni, ha én is így csinálnám, és nem úgy, ahogy szoktam”? És hány esetben valósítottad meg a jó ötleteket (persze szigorúan saját vállalkozásodra szabva)?

 

Vajon hol tartanál most, ha az ötleteknek csak 1-2 százalékát megvalósítottad volna?

 

És igen, mindent nem fogsz tudni egyedül kivitelezni: van sok egyéb dolgod, másrészt másban vagy profi. Meg kell előbb vagy utóbb tenni az első lépést, és megkeresni a megfelelő szakembert. És itt máris elérkeztünk a következő öngyilkos marketing hibához:

 

Online marketing hiba #4: mindent házon belül megoldani (esetleg Ócsó Jánost megbízni)

Jól tudom, sok kisvállalkozásnak nincs sok szabadon elkölthető pénze, szűkös a költségvetés. Ha házon belül oldod meg a marketinget, a szövegírást vagy a weboldalt, az ingyen van. Csak van egy bökkenő: óriási a verseny a te piacodon is, és az lesz sikeres, aki profin tálalja magát:

 

  • aki frappánsan online marketingezik
  • akinek a legcsábítóbb az ajánlata (és itt ismét nem csupán a termékről beszélek, hanem arról, hogyan is van az tálalva)
  • akinek weboldala kitűnik a többi egy kaptafára készült honlap közül 

 

Mindent házon belül megoldani, vagy a legolcsóbb keresőoptimalizálás-/weboldalkészítés-/kampány-ajánlatot kiválasztani soha nem hoz megfelelő eredményt. A jó szakember nem váltja aprópénzre a tudását.

 

Előbb vagy utóbb neked is meg kell tenni az első lépést, ha profi vállalkozásodat profin is akarod menedzselni. Ha olyan megoldásokat akarsz, amik eredményt hoznak. Nem azt mondom, hogy köss azonnal többmilliós éves szerződést egy online marketing tanácsadóval, dehogy. Gondos utánajárással válassz ki egy szakembert, és bízd meg először egy kisebb feladattal, aminek eredménye azonnal mérhető. Ha elégedett vagy vele, jöhet a többi.

 

Ha valamelyik hibát netán te is elkövetted, javítsd ki, változtass, tökéletesíts! Lehet, hogy nagy munka lesz, de az eredmények jönni fognak.

 

Mivel ismét nem sikerült fogyasztható hosszúságú cikket írnom, a további 4 online marketing hiba jövő héten jön.

 

 

Facebook