Honlaptanácsadó blog

6+1 tipp arra, hogyan befolyásolhatod vásárlóidat

Jó pszichológus vagy?

Írta: Varga Klára

*******************************************
FONTOS GMAILESEKNEK!: Ahhoz hogy az elsődleges mappába érkezzenek a blogbejegyzések, húzd át az emailt az elsődleges fül alá! Így a többi Honlaptanácsadó cikk is automatikusan oda fog érkezni.
*******************************************

Szeretted a gimit? Sok hasznos dolgot tanultál, amit azóta is rendszeresen használsz?

Hát, én nem. A hangyák anyagcseréjétől kezdve a prímszámok deriválásáig sok mindent akartak megtanítani – mint a fenti mondatból kitűnik – nem nagy hatásfokkal.

Viszont nem értem, miért nem tanítottak pszichológiát. Merthogy minden pszichológia: az undok boltosnő leszerelése, az alku az autókereskedésben, a gyerek- és férjnevelés.

Vagy egy vállalkozó esetében: az ügyfélkezelés, a konfliktuskezelés, a sales és a marketing.

A marketing a befolyásolás művészete

Ha tehát jól akarsz marketingezni, akkor kicsit pszichológusnak is kell lenned. Ezt a tudást életünk folyamán elvileg fejlesztjük, ezt nevezik bölcsességnek.

 

Ha nem 80 éves aggastyán vagy, akkor ehhez jól jön még pár irányzott jó tanács, hogy ne mindent a saját károdon kelljen megtanulnod.

 

Szerencsére él valahol Arizonában egy professzor, aki egyik fél életét a pszichológiának, másikat a marketingnek szentelte. Ő Robert Cialdini. Kutatásainak célpontja első sorban a befolyásolás.

 

Merthogy a marketing a befolyásolás művészete. Tetszik, nem tetszik, ez van. OK, nem árt hozzá egy jó termék, de alapvetően bármit el lehet adni, ha jó a marketing.

 

Nézzük, milyen alapvető emberi tulajdonságokat használhatsz fel a befolyásoláshoz!

 

 

1. Kedvelés elve

Nem elég, ha jó a terméked. Nem elég, ha korrekt az ügyfélszolgálatod. Nem elég, ha páratlan garanciát adsz. Érzelmeket is kell ébresztened – és jó, ha ezek többsége nem negatív.

 

Vigyázat, csapda! Ha el akarod érni, hogy kedveljenek, NEM szükséges édesnek, kedvesnek, cukinak, tudomisénminek lenned. Legyél ezzel szemben karakteres, csak így fogsz tudni érzelmet kiváltani.

 

Igen, lesz, akinek nem fog tetszeni, amit és ahogy kommunikálsz – ne bánkódj emiatt. A tucatnyi se hús se hal cég közül legyen a tiéd, aminek stílusa van!

 

 

2. Kölcsönösség elve

Amikor sok évvel ezelőtt feladtam az első AdWords hirdetésünket, ahol a cél a blogra (hírlevélre) való feliratkozás volt, elég rosszul éreztem magam. Én adok ki pénzt azért, hogy ingyen tanácsokat oszthassak!

 

Aztán elkezdett beérni a dolog. Mára ott tartunk, hogy vagy ajánlás útján, vagy a blogon keresztül jönnek az új ügyfelek.

 

A kölcsönösség elve azt diktálja, hogy ha valaki tett értünk valamit, azt viszonozni szeretnénk. Ha te, mint vállalkozás kötelezettség nélkül adsz valamit, akkor azt a potenciális ügyfél viszonozni szeretné: vásárol.

 

(Persze, a blogolás nem csak a kölcsönösség elve miatt hatékony: remek brandépítő eszköz, jó a keresőoptimalizáltsága, stb. De ez a cikk most nem erről szól.)

 

Hogy lehet a kölcsönösség elvét kihasználni a marketingben?

 

Adj ingyen valamit: termékmintát, ebookot, egy pólót, ajándéktollat – iparágtól és imidzstől függően.

 

 

3. Elköteleződés elve

Egy nagyon fontos ponthoz érkeztünk. Az elköteleződésnek fontos szerepe van abban, hogy a lájkolóból vagy hírlevélfeliratkozóból vásárló váljon.

 

Másrészt az elköteleződés hozza a visszatérő vásárlókat. Amit már kipróbált a vevő, attól nehezen szakad el. Igaz ez akkor is, ha a termékkel vagy szolgáltatással messze nincs 100%-ban megelégedve! A biztonságérzet (“tudom, kivel fogok találkozni, hogyan zajlik az ügymenet, kit kell keresni az ügyfélszolgálaton probléma esetén, stb.) felülírja a józan észt!

 

 

4. Csordaszellem elve

Emlékszel a gimis karácsonyi bulikra? Bömbölt a Csavard fel a szőnyeget, villogtak a piros-kék-zöld fények, mégsem táncolt senki. Csak ültünk feszengve, pedig mindenki akart táncolni.

 

Mindaddig, amíg az osztály exhibicionistája (aki vagy hülye volt, vagy színésznek készült) középre nem pördült. Akkor elkezdtek szállingózni a másodvonalbeli véleményvezérek, aztán előbb-utóbb mindenki ott ropta.

 

És ez semmit nem változott az évek alatt! A csordaszellem miatt működik jól a közösségi média brandek számára, ezért érdemes neked is kihasználni az erejét.


 


nagy_ugyfeltermelo_holnapcsekklista.png

 

A Nagy, ügyféltermelő honlapcsekklista segítségével megtudod, hogyan állíthatod repülőpályára weboldaladat - kattints, és rendeld meg most!

  


 

 

5. Lemaradástól való félelem elve

Ha egy buliban adott egy jó pasi, akkor sok jó nő fog rástartolni, igaz? (És vice versa.) Ha az adott jó pasi sok nőnek kell, elképesztő agresszivitással képesek egymást gyilkolni a nők, hogy övék legyen az egyed.

 

Ha egy terméket meghirdetsz akciósan, és két nap alatt elkapkodják a nagy részét, majd írsz egy posztot, hogy már csak 3 darab maradt a 100-ból… Szóval, mi lesz akkor? Elviszik még abban a színben is, amit sosem reméltél, hogy el tudod adni. 

 

 

6. Autoritás elve

Nem mindegy, ki állít valamit. Ha egy ismert, elismert ember mondja egy termékről, hogy jó, akkor jobban elhisszük, mintha egy névtelen önjelölt állítaná ugyanezt.

 

Mit tehetsz mégis, ha nem nyomulsz a tévében, nem írtál bestsellert, de még csak egy doktori címet sem viselsz?

 

Kezdj el írni: blog, hírlevél, Facebook. Készíts videót a YouTube-ra. Bizonyítsd hétről hétre szakértelmed, legyál a saját közösséged első számú véleményvezére.

 

Hány népi hőst termelt már ki az internet? A tinisztár Justin Bieber a YouTube-on vált ismertté. Mautner Zsófi is a blogjával építette fel magát, a többi utána jött.

 

 

+ 1. A relevancia illúziójának elve

Előfordult már veled, hogy hallottál egy nem túl jó számot, aztán hallottad még egyszer, még egyszer, majd azon kaptad magad, hogy dúdolod?

 

Na, így kell a jó marketingnek működni: egy kampány akkor hoz sok vevőt, ha a célcsoport azt érzi, hogy KIKERÜLHETETLEN az ajánlatod. Ha a csapból is te folysz. Facebookon, AdWordsben (éljen a remarketing!), printben, stb.

 

Ha hirdetéseddel a célcsoport folyton találkozik, relevánsnak fogja megítélni. Ha valami releváns, arra odafigyel. Áldozz időt, energiát a kommunikációra!

 

Melyik befolyásolási technikát vetetted már be a kampányaidban?


csatlakozz a 7.000+ olvasóhoz!

varga-klara-feliratkoztato.jpgVarga Klára webkonverziós tanácsadó vagyok. Konverziónövelő honlaptippekről írok céltudatos, tettrekész vállalkozóknak.

 

Még több konverziónövelő tippet kérek!

 

A letöltéssel hozzájárulsz ahhoz, hogy honlapkészítéssel és online marketinggel kapcsolatos tippeket, promóciókat küldjünk emailben. A hírlevélről bármikor egyetlen kattintással leiratkozhatsz.

 

 

Facebook