Honlaptanácsadó blog

5 ok, hogy miért írjon üzleti blogot

…csakazértis kedvet csinálok hozzá!

Írta: Varga Klára

Hogy miért érdemes egy kisvállalkozásnak üzleti blogot írni? Hát a várható profitért. De most ennél sokkal érdekesebb előnyökről lesz szó. Olyan előnyökről, amiket az üzleti életben nap, mint nap Ön is fog tudni kamatoztatni.

Szóval sejti, hogy érdemes lenne blogot írnia, de még nem szánta rá magát? Vagy fekete filccel keretezi be naptárjában a napot, amikor már TÉNYLEG muszáj valamit írnia? A blogbejegyzései között hónapok telnek el?

 

Megpróbálok kedvet csinálni Önnek a blogoláshoz.

 

1. Ügyfélül gondolkodni

Ha szakmai blogot ír, a témákra fel kell készülnie, és itt nem elég a saját tapasztalat. Ismerni kell, mások miről írtak a témában, illetve témaötletekért is érdemes szétnézni. Gyakran a témát megelőző kutatás hosszabb ideig tart, mint a cikk megírása.

 

Ám a kutatásnak óriási hozadéka van: egyre jobban meg fogja ismerni a saját iparágát, a piacot és a potenciális ügyfeleket egyaránt. Kutatás közben belebotlik más blogokba, közösségi oldalakba, ahol célcsoportja véleményét, gondjait, kérdéseit megismerheti.

 

Látni fogja, mi foglalkoztatja őket, hogyan beszélnek a termékről, a szolgáltatásról, milyen szavakat használnak, milyen problémáik vannak. Megérti gondolkodásukat, így egyre jobb megoldásokkal fog tudni előállni.

 

Önnek nyilván nagy tapasztalata van saját ügyfeleivel. Ezúton viszont megismeri azoknak a gondolkodását is, akik nem Önnél vásárolnak, akik versenytársát választották, vagy még döntés előtt állnak. Ha pedig megismeri őket, képes lesz őket úgy megszólítani, hogy az célba is érjen.

 

2. Ötletlavina

Ha beszél idegen nyelvet (leginkább angolul), a cikkírást megelőző kutatás közben teljesen új perspektívából fogja tudni szemlélni iparágát. Léteznek más megoldások is, más eladási technikák, más megközelítések, mint amit a hazai konkurencia csinál, vagy amit a guru diktál. Kinyílik a világ: klisék helyett perspektívában fog gondolkodni.

 

A kutatás ötletlavinát fog elindítani. Csak azt kell szem előtt tartania, hogy az ötleteket ültesse is át a gyakorlatba.

 

3. Kész megoldások

Amikor ügyféljelöltjét próbálja szóban meggyőzni, érdemes több oldalról megvilágítania a témát, életszerű példákkal alátámasztani érveit, felmérések eredményeit példaként felhozni. A konkrétumok fogják hitelessé tenni Önt.

 

Ha rendszeresen blogol, az érvek készen fognak lapulni a zsebében, hiszen cikkeiben napi/heti rendszerességgel körbejár egy-egy gondolatkört. Jó és rossz példák tucatjai közül válogathat, ismeri a legjobb sikersztorikat és buktákat.

 

Ha a megoldást nem tudja, az sem lesz gond, hiszen egy láthatóan nagytudású szakértőtől simán elfogadjuk, ha azt mondja: „nem tudom, utánanézek, és holnap jelentkezem”.

 

Színesen és hitelesen fog beszélni. Magabiztos lesz a szóbeli kommunikációban, bármilyen probléma merüljön fel.

 

4. Fél szavakból megérteni egymást

Rengeteg embernek okoz gondot nemhogy egy hirdetés vagy weboldalszöveg megírása, hanem még egy emailé is. Viszont írni egy életen át kell: üzleti partnereknek, hivataloknak, a gyerek osztályfőnökének, a barátoknak.

 

Amikor üzleti szöveget, hirdetést, weboldalszöveget vagy blogot kezdünk írni, megtanult technikákat alkalmazunk kevés egyedi színnel. Meg fogja látni, hogy már néhány hét alatt mennyit fog változni a stílusa, egyúttal egyre könnyedébben, egyre több örömmel fog írni legyen szó bármiről.

 

Lehet, hogy a "lyukat-beszélek-a-hasadba" technikával fogja kezdeni, mert magyar KKV körökben jelenleg ez a trend, ezzel találkozik lépten, nyomon. Aztán elkezdi kényelmetlenül érezni magát ebben a szerepben, és nem tudatosan, de átáll a finomabb stílusra. És észreveszi, hogy ez így esik jól Önnek. És ekkor hiába tanítják, hogy nyomuljon, tapasztalni fogja, hogy működhet ez másképp is. És működni is fog: mert önazonos lesz, mert ez az Ön hiteles hangja.

 

Nagyon hiányzik a hiteles, egyéni hang a magyar piacon. A legtöbben egymást és néhány véleményformálót másolnak.

 

Van, aki provokál, és nem zavarja, ha kétpercenként elküldik a kommentekben melegebb éghajlatra. Hasonló habitusú ügyfeleket fog bevonzani, és jól meg fogják érteni egymást.

 

Ám ha Ön inkább ész érvekkel, finomabb módszerekkel szeret dolgozni, olyan emberek lesznek vevők erre, akik hasonló habitusúak. Akikkel félszavakból is megértik egymást, és jó hangulatú, eredményes megbeszéléseket folytatnak.

 

Az ügyfelek értékelni fogják stílusát. Simábban megy az eladás, a megbeszélések jó hangulatban telnek, mindkét fél megelégedésére.

 

5. És még családja is hálás lesz Önnek

Mind ügyfeleinken, mind saját magamon látom azt a személyiségváltozást, amit a rendszeres blogolás okoz.

 

Blogolni felelősség. Minden józan bloggerben felmerül a kérdés: van-e jogom osztani az észt? Van-e jogom kritizálni a versenytársakat?

 

Szerintem van, ha ezzel segít másoknak. Sőt, kötelessége jó megoldásokat ajánlani, óva inteni a pénzkidobástól, a rossz választásoktól.

 

Ha rendszeresen blogol, el fog jutni oda, hogy ha bejön Önhöz valaki, akkor nem eladni akar neki, hanem segíteni. Ha valakinek nem kell, amit kínál, nem fogja veszteségnek megélni. Lehet, hogy az illető ráadásul visszatér egyszer és jó ügyfél lesz (jaj, de sok ilyen esetről tudok).  De ha nem, az sem baj, mert teli lesz a naptára.

 

A blogolás segíti az ügyfélközpontú gondolkodást, megtanulja jobban átérezni az ügyfél helyzetét, empatikusabbá válik. Ezzel Öné lesz az eladás legfőbb kulcsa anélkül, hogy erőlködne: az ügyféljelölt bizalma.

 

Az élete más területeire is ki fog mindez hatni: több párbeszédet fog kezdeményezni, jobban fog tudni meghallgatni, figyelni, segíteni. 

 

Hogy a blogolás strapás? Sajnos nem tudok ellentmondani. De mi nem az, ami eredményes?

 

 

Facebook