Honlaptanácsadó blog

5 lecke, amit a hőtérképes tesztek tanítanak a honlapkonverzióról

Gyakorlatias tippek sok példával és képpel

Írta: Varga Klára

A hőtérképek olyan adatokat árulnak el honlap- és webáruházlátogatóid viselkedéséről, amiket más eszközökkel nem lehet megszerezni. Éppen ezért a hőtérképes elemzés nagy segítséget nyújt a konverziónövelésben.

Az első és legfontosabb lecke, hogy nincsenek általános érvényű szabályok. Hiszen pont ez a lényege az adatvezérelt tesztelésnek: ahelyett, hogy az “általában beváló megoldást” használnánk, a “számodra beváló megoldást” keressük.

 

konverzionovelo-leckek-hoterkepekkel.jpg

 

Nem elégszünk meg azzal, hogy egy módszer 100-ból 90-szer bevált. Mert mi van, ha a te weboldalad, webáruházad a 10%-ba tartozik? Nem hiszem, hogy értékelni fogod a hatalmas tapasztalatunkat, a legújabb webes kutatások iránti elkötelezettségünket, ha nálad pont nem a legjobb gyakorlat válik be.

 

Akkor miért osztom most meg mégis ezt az 5 leckét, amit a hőtérképes tesztek megtanítottak a honlapkonverzióról?

 

Egyrészt, hogy lásd, a hőtérképes teszteléssel hatalmas eredményeket lehet elérni a konverziónövelésben.

 

Másrészt weboldaladat, webáruházadat először ugye el kell készíteni, csak utána lehet monitorozni és tesztelni. Elkészíteni pedig a legjobb gyakorlat, az általában beváló szabályok szerint érdemes. Ezekről lesz most szó.

 

1. lecke: hurrá, görgetnek (de nem figyelnek)!

Van egy jó hírem: a honlaplátogatóid görgetnek. De van egy rossz hírem is: míg a görgetés nélkül látszó felületnek a látogatási idő 80%-át szentelik, addig a hajtás alatti felület csupán az idő 20%-át kapja.

 

gorgetesteszt-mercus.jpg

Görgetésteszt

 

Mit tanít a görgetésteszt?

 

  1. Legfontosabb mondanivalódat, pl. nyitólapodon az értékajánlatot helyezd a hajtás fölé.
     
  2. A tesztek azt is megmutatták, hogy görgetés során folyamatosan lankad a figyelem, míg a weboldal legalján ismét erősödik. Ezért nagyon fontos, hogy oldaladat erős call-to-action gombbal zárd.


2. lecke: weboldalaid bal oldala kapja a legtöbb figyelmet

Weboldalaid bal oldala több figyelmet kap, mint a jobboldal. Eszerint a kutatás szerint a látogatói figyelem 69%-a irányul oda.

 

figyelemkoncentracio.jpg

Legtöbb figyelmet a képernyő bal oldala kapja

 

Hogy a legfontosabb mondanivalód biztosan eljusson a látogatódhoz, helyezd tehát azokat a képernyő bal oldalára.

 

Mik lehetnek ezek?

 

  • Értékajánlatod
  • top termékeid
  • top termékkategóriád
  • a legfontosabb termékelőnyök
  • legjobb termékfotók
  • legjobb referenciáid.

 

A kevésbé fontos elemek mehetnek jobboldalra.

 

3. lecke: a színkontraszt eltereli a figyelmet

Nézd meg ezt a landing page-t: látszólag minden rendben van vele, ugye?

 

landing-page-fejlec.jpg

Látszólag profi landing page (forrás)

 

  • Szép nagy headline csupa nagybetűvel
  • jellemző fotó
  • jól látható telefonszám
  • piros háttéren kiemelve az árazás, amiből annyi látszik első blikkre, hogy “no fees”, vagyis ingyenes.

 

Tuti ajánlatnak tűnik. Ám a landing page mégsem konvertált jól. A hőtérképes elemzés elárulja, hogy miért:

 

landing-page-hoterkep.jpg

A vörös folt jelzi, hova irányult a legnagyobb figyelem (forrás)

 

A kontrasztos szín egy kattinthatatlan információs elemre irányította a figyelmet. Olyan elemre, ahol lehetetlen volt cselekvést végrehajtani, mert nem ez volt a funkciója!

 

Miután a hőtérképes elemzés felfedte a probléma okát, készült egy új landing page:

 

landing-page-uj.jpg

 

Amellett, hogy tisztább és áttekinthetőbb a design, a legfontosabb változás, hogy erős színkontrasztot ott használnak csupán, ahová a figyelmet terelni akarják: a call-to-action gombon.

 

Nagyon fontos szabály tehát, hogy landing page-ed legfeltűnőbb eleme a call-to-action gomb legyen!


4. lecke: azt veszik meg, ami a legfeltűnőbb

Ez a 2016-os berlini kísérlet kimutatta, hogy a vevők adott kategóriából azt a terméket választják, ami a legjobban kitűnik.

 

Minél kevesebb idő áll rendelkezésükre, illetve minél több dolog vonhatja el a figyelmüket, annál jobban igaz, hogy a személyes preferenciát felülírja, hogy a figyelmüket épp mi vonzza magára.

 

Hogyan használd ezt ki webáruházkészítéskor?

 

A mobilos vásárlások korszakában egyre inkább igaz, hogy a vevő figyelmetlen és rohan. Segíts neki azzal, hogy webáruházadban vizuálisan kiemeled a legnépszerűbb termékeket vagy azokat, amiket leginkább el szeretnél adni.

 

artablazat-hoterkep.jpg

Ártáblázat hőtérképes analízise

 

Honlapkészítéskor a csomagajánlatoknál járhatsz el hasonlóan: emeld ki azt a csomagot, amit leginkább el szeretnél adni.

 

5. lecke: a látogatók azonnal akarnak valamit

Két típusú feliratkoztató mezőt teszteltünk hőtérképes módszerrel saját weboldalunkon. Az egyiken az ajánlat alatt látható volt a kitöltendő űrlap mindössze két mezővel:

 

egermozgas-hoterkep-feliratkoztato-urlappal.jpg

Hőtérkép: alig vonz figyelmet az ajánlat

 

A másik verzión nem látható űrlap, csak a call-to-action gomb:

 

egermozgas-hoterkep-feliratkoztato.jpg

Hőtérkép: a figyelem a gombra összpontosul

 

Jól látszik, hogy az űrlapos verzió alig kapott figyelmet, míg az űrlap nélküli ajánlatra és annak is a call-to-action gombjára nagy figyelem összpontosul.

 

A honlaplátogatód azonnal akar valamit. Nincs kedve űrlapokat kitölteni, feliratkozást megerősítő emailre várni, letölteni egy könyvet.

 

Ha email címeket szeretnél gyűjteni, ezt a 3 dolgot tartsd tehát szem előtt:

 

  • azonnal kell adnod valamit cserébe
  • ne tedd azonnal láthatóvá az űrlapot, csak egy gombot tegyél ki
  • legyen a “jutalom” gyorsan fogyasztható és ezt jelezd is az ajánlatszövegben.


Csak honlapot szeretnél vagy vevőket is?

mercus-honlapcsomagok-s-l-xl
Mások honlapokat gyártanak.
Mi új vevőket neked.

 
 

Jobb weboldalt, több vevőt szeretnék!

 

 

 

Facebook