Honlaptanácsadó blog

13 webáruház készítési hiba - 2. rész

Alapvető és haladó webáruház tervezési hibák

Írta: Varga Klára

A múlt heti webáruház hibákhoz jöjjön most 8 további, nem kisebb jelentőségű webáruház készítési hiba.

(Az első 5 szarvas hibát itt találja.)

 

6. Olvasgasson, vagy vásároljon a vevő? – a kosároldal

Evidencia, hogy a kosároldal egyértelmű és áttekinthető kell legyen. 2 gomb szerepeljen rajta: a “feladom a rendelést” és a “tovább vásárolok”.

 

Ne legyen azonban a kosároldal három hasábos, legfeljebb kettő. Baloldalt maradhat esetleg a menüsor, hiszen aki tovább szeretne vásárolni, ott navigálhat tovább. De ne zavarjon itt be a hírlevélfeliratkozásra buzdító boksz, vagy az ingyenesen letölthető e-book hirdetése.

 

Aki már ott tart a vásárlási folyamatban, hogy terméket tett a kosarába, az vegye is meg, és ne olvasgasson.

 

Itt egy példa a funkcionális kosároldalra:

 

webaruhaz_tervezes_kosar.jpg

Nagyításhoz kattintson a képre!


7. Hát akkor pontosan mennyit is kell fizetni?

Addig OK a dolog, hogy a vásárolt tételek összeadódnak. De mennyi lesz a szállítás díja? Mennyi lesz a teljes költség?

 

Ne várja, hogy a böngésző majd kibogarássza a láblécben a szállítás menüt és kiszámolja a rá vonatkozó tarifát, majd hozzáadja a fizetendőhöz. Van, aki megteszi, és van, aki nem. Ne ezen az apró, ám annál fontosabb dolgon múljon a vásárlás.

 

Szállítási ár, teljes összeg kint van:

 

webaruhaz_keszites_szallitasi_koltseg.jpg

Nagyításhoz kattintson a képre!


8. Hosszú, zavaros fizetési procedúra

Talán a legdurvább hiba. A fizetési folyamat szabálya így hangzik: minél több lépést tesz a termék kosárba helyezése és a fizetés közé, annál többen fogják kifizetetlenül otthagyni a terméket.

 

A folyamat álljon tehát a lehető legkevesebb lépésből, az oldal tetején folyamatábra mutassa, milyen lépéseket kell még megtenni. A lépések között lehessen előre és hátra navigálni adatvesztés nélkül.

 

webaruhaz_keszites_fizetesi_folyamat.jpg

Nagyításhoz kattintson a képre!


9. Nincsenek kapcsolódó termékek vagy rossz helyen vannak

Akár 20%-kal is növelheti az egyszeri vásárlás értékét, ha kapcsolódó, kisebb értékű vagy árengedménnyel adott termékeket kínál: laptophoz táskát, fényképezőgéphez memóriát, virágcsokorhoz vázát.

 

Ám nem mindegy, hol teszi. Ezt érdemes a fizetési menet első lépéseként felajánlani kihasználva, hogy aki meghozta a döntést, hogy vásároljon, könnyebben pakol be még egy-két apróságot kosarába.

 

Ügyeljen arra, hogy ne akadályként jelenjenek meg az ajánlott termékek, hanem könnyen átugorható opcióként, különben az egész vásárlás elúszik.

 

Ha olyan terméket kínál, ami nem engedményes és közel azonos árú a megvásárolandó termékkel, ne a kasszához rakja, hiszen ezt impulzusból nem fogják megvenni. Mindig a termékadatlapon kínálja ezeket: pulóverhez hozzáillő nadrágot, babakocsihoz hordozót, és így tovább.

 

Itt egy jó példa erre:

 

webaruhaz_keszites_kapcsolodo_termekek.jpg

Nagyításhoz kattintson a képre!


10. Bizalomnövelő elemek

Ön már nyilván tudja, hogy a sikeres honlapok és sikeres webáruházak egyben biztos közösek: a látogatóknak bizalmuk van feléjük.

 

A nagy márkákban talán csak azért mert nagy márkák (“ennyi ember nem tévedhet” – dehogynem). Egy kis márkának, egy kis cégnek viszont meg kell dolgozni a bizalomért.

 

Nem kell ördöngösségekre gondolni: egy jól látható vevőszolgálat, jó garanciák, emberi nyelven megfogalmazott vásárlási és szállítási infók, egy “gyakran intézett kérdések” menüpont, a webáruház működtetőjének elérhetősége és a vezető fényképe csodákat fog tenni.

 

Apró dolgok ezek, mégis a legtöbb helyen hiányzik egyik-másik.

 

Ezen a weboldalon látszik az erre való törekvés:

 

webaruhaz_tervezes_bizalomnovelo_elemek.jpg

Nagyításhoz kattintson a képre!


11. Rossz kereső

Ha a látogató pontosan tudja, mit keres, akkor többnyire a keresőt fogja használni. Ha a találatok között nem szerepel a keresett termék, elmegy, tiszta sor. Ám ha találatok százait dobja elé a kereső, az többnyire nem az óriási választék jele, hanem a csomó irreleváns találaté.

 

Mit lehet hát tenni? A szabadszavas kereső mellé szűrési lehetőségeket adni például termékkategóriák alapján. Szintén hasznos funkció a találatok rendezési lehetősége pl. népszerűség, legmagasabb/legalacsonyabb ár, legújabb termék szerint.

 

Ilyesmire gondolok:

 

webaruhaz_keszites_kereso.jpg

Nagyításhoz kattintson a képre!


12. “Ne kosárnak hívjuk, hanem bevásárló táskának”

De, hívjuk kosárnak. És az ikonnak legyen kosárformája.

 

A webáruház legyen egyedi. (Erről egy kisebb polémiát olvashat a múlt heti bejegyzés kommentjei között.) Legyen egyedi arculata, egyedi termékkínálata, de legalább egyedi ajánlatai. De könyörgöm, a jól bevált megoldásokon ne változtasson! Aki itt akarja megvalósítani művészi vénáját – legyen az webáruház tulajdonos vagy webdesigner – az “monnyon le”.

 

A vásárlási folyamat nagyon kényes, törékeny művelet. Ha nem azt adja a vásárlónak, amit az vár, ha bizonytalanná teszi akár egy különc gombfelirattal, sok vásárlót fog veszíteni.

 

A linkek nézzenek ki linknek, a kosár kosárnak, a gombok gomboknak, a kereső keresőnek. Még akkor is, ha Önnek egyedibb ötlete van.

 

Valahogy így:

 

webaruhaz_keszites_egyertelmu_elnevezesek.jpg

Nagyításhoz kattintson a képre!


13. Izé, azt hiszem, rossz helyen járok

Ha lakásdíszeket árulna üzletében (nem online, hanem utcai üzletről beszélek), szürke betonfalakat húzna fel és elemes raktárpolcokra tenné az árut á la OBI? Ha kerti szerszámokat árulna, vörös bársonytapétát borítana a falakra mint egy budoárban? Persze hogy nem.

 

A webáruházak designja kényes kérdés. Mert egyrész ugye a designnak tükrözni kell a profilt, másrészt jól tudjuk, hogy a dekoratív design elemek elvonják a figyelmet a lényegről.

 

Mi hát a megoldás?

 

Olyan szín- és formavilágot érdemes kialakítani, ami kapcsolódik a termékekhez. Olyan grafikai elemeket használni, amik hozzáadnak valamit a termékekhez, azok tulajdonságait erősítik. Ha egy grafikai elem, legyen az bármennyire is szép, öncélú, nincs helye az oldalon.

 

Ám a nem megfelelő design hivatalos kifejezéssel élve csökkenti a felhasználói élményt. Nem lesz jó ott vásárolni. Sőt, sokan lehet, hogy emiatt be se fognak menni.

 

Ebben a webáruházban minden design elem az eladást segíti:

 

webaruhaz_tervezes_design.jpg

Nagyításhoz kattintson a képre!

 
A webáruház készítés az a műfaj, ahol az eredmények konkrétan mérhetőek, tehát nem lehet mismásolni: vagy jó a konverzió, vagy nem. Vagy jól működik a webáruház, vagy nem. De pont a műfaj konkrét volta miatt a hibák is egyértelműen felismerhetőek!

 

Ha az Ön eredményei nem elég jók, ne törődjön bele! Érdemes végigmazsoláznia a teljes vásárlási folyamatot, napi szinten követni a Google Analyticset, az Adwords és Facebook statisztikát. Előbb utóbb észre fog venni ismétlődő mintákat, amik megmutatják, hol veszíti el a látogatókat, hol kell módosítania.

 

 

Facebook