Honlaptanácsadó blog

10 intő jel, hogy rossz honlapkészítő dolgozik neked - 2. rész

Van, amikor nem szégyen elfutni

Írta: Varga Klára

Hogyan véd téged a szerződés? Mik a honlapkészítő garázscégek veszélyei? Vajon az ügyfélnek tényleg mindig igaza van? A válaszok egy dologra futnak ki: mik az intő jelek, hogy nem a megfelelő honlapkészítőre bíztad honlapodat.

 

6. Szerződés – hát az meg minek?

Szerződés nélkül nyilván te sem kötsz komoly üzletet. Egy weboldal ráadásul egy szoftver, aminek szerzői jogai vannak. A szerződés két okból fontos: egyrészt a szerzői és felhasználói jogokról rendelkezik, másrészt tartalmazza a részletes feladatleírást.

 

Ha nincsenek tisztázva a jogok, könnyen csapdába eshetsz. Ha elégedetlen vagy a honlapkészítővel és úgy döntesz, hogy a további fejlesztést mással szeretnéd elvégeztetni, a honlapkészítő ezt megtagadhatja, vagy irreálisan magas árat kérhet a forráskódért.

 

A feladatleírás, sőt, bonyolultabb honlapok esetében specifikáció azért fontos, hogy részletesen le legyen fektetve a feladat. “Honlapkészítés” vagy “webáruház készítés”? Az mi? Milyen honlap? Milyen funkciói vannak? Hogyan fognak működni azok a funkciók?

 

Hogyan fog működni a webáruház adminisztrációja, a termékfeltöltés, a kategorizálás, az árazás, az akciózás, a raktárkészlet-kezelő, stb., stb.? Ha nem tisztáztátok előre a feladatot, könnyen lehet, hogy az eredetileg meghatározott összeg a végére sokszorosára dagad.

 

7. Garázscégek

Ha olvastad a Steve Jobs életrajzot, biztos emlékszel a 80-as évek amerikai garázsromantikájára. Az Apple is onnan indult.

 

A magyar garázscégek leginkább egy kisszobát szoktak jelenteni a szülők lakásában, ahol zsebpénz-kiegészítés céljából weboldalakat hegeszt egy fiatal fiú. Jobb esetben van egy grafikus munkatársa, akivel Skype-on tartják a kapcsolatot. Olcsón dolgoznak, és láttam már olyat, akinek a kezei közül ígéretes honlapok kerültek ki.

 


nagy_ugyfeltermelo_holnapcsekklista.png

 

A Nagy, ügyféltermelő honlapcsekklista segítségével megtudod, hogyan állíthatod repülőpályára weboldaladat - kattints, és rendeld meg most!

  


 

Mi mégis a baj a garázscégekkel? Az, hogy nagy valószínűséggel a kezdeti lelkesedés alábbhagy, és rövidesen teljesen mással kezdenek foglalkozni. Egyetemre mennek, ösztöndíjjal külföldre utaznak, a tehetségesebbeket beszipkázza egy nagy cég, vagy simán más vállalkozásba fognak.

 

Ha jó weboldalt raktak össze neked, akkor előbb-utóbb hidd el, hogy rengeteg fejlesztési ötleted lesz. Mihez kezdesz akkor, ha az eredeti honlapkészítő már alig ér rá, a telefont leginkább nem veszi fel, az emailekre nem válaszol? Így nem lehet hosszú távra tervezni.

 

8. Az összekattintgató

A nyílt forráskódú keretrendszerek, pl. WordPress jó cuccok, mi is használjuk őket. Ha azonban nem képzett fejlesztő rakta össze a rendszert, képtelen leszel a vállalkozásod fejlődésével párhuzamosan felmerülő ötleteidet megvalósítani.

 

Illetve valódi programozót kell keresned, aki több, mint valószínű, hogy azzal fogja kezdeni az együttműködést: "építsük fel újra a weboldalt".

 

Rengetegen foglalkoznak nyílt forráskódú rendszerekkel, akik nem programozók, csupán összekattintgatják a modulokat. Ám ennél többre nem képesek. 

 

Egy alapweboldalhoz lehet, hogy elég ennyi, de hamar ki fogod nőni a honlapot.

 

9. Expressz honlapkészítés

Jól tudom, hogy vannak esetek, amikor az idő a legfontosabb tényező. De kezeld helyén a dolgot: ne várj sokat egy honlaptól, amit 3 nap alatt összeraknak.

 

Hogy férne bele néhány napba a vállalkozásod megismerése, a konkurencia felmérése, a stratégia kialakítása, majd a webdesign, a programozás, a tesztelés és a feltöltés a szerverre?

 

Elárulom: úgy, hogy ezek a fázisok kimaradnak. Mindössze egy sablonból kialakított weboldalt és egy mindenkinekeztadom szoftvert fogsz kapni. Tetszik, nem tetszik, ez van.

 

10. Bólogató János

Szerinted az ügyfélnek mindig igaza van? Mert szerintem nem. Sőt, továbbmegyek: aki honlapkészítőként bólogató jánosként mindent szó nélkül végrehajt, amit az ügyfele kér, az jó nagy kárt tud okozni ennek az ügyfélnek.

 

Mi lenne, ha a sebészt instruálnánk csípőprotézis-műtét közben? Végül is ébren vagyunk, akár meg is tehetnénk. Nyilván nem hagyná, mert nem értünk hozzá.

 

A honlapkészítőnek kutya kötelessége legjobb tudása szerint figyelmeztetni téged, ha netán olyat kérsz, ami nem fog jól működni, ami idejétmúlt, ami nem fog jól kinézni, vagy ami vélhetően rontani fogja a konverziót. Sőt, nem elég szólni, hanem javasolnia kell helyette valami jobbat.

 

Bár a végső döntés joga a tiéd, ha nem tájékoztattak előre a várható következményekről, akkor a honlapkészítő hibázott. Épp annyira, mint az ortopéd szakorvos, aki rosszul helyezte be a protézist. Mindkettő fájni fog.

 

Kihagytam valamit? Írd meg!

 

csatlakozz a 7.000+ olvasóhoz!

varga-klara-feliratkoztato.jpgVarga Klára webkonverziós tanácsadó vagyok. Konverziónövelő honlaptippekről írok céltudatos, tettrekész vállalkozóknak.

 

Még több konverziónövelő tippet kérek!

 

A letöltéssel hozzájárulsz ahhoz, hogy honlapkészítéssel és online marketinggel kapcsolatos tippeket, promóciókat küldjünk emailben. A hírlevélről bármikor egyetlen kattintással leiratkozhatsz.

 

 

Facebook