Honlaptanácsadó blog

10 intő jel, hogy rossz honlapkészítő dolgozik neked - 1. rész

Plusz: mit kötelező tudnia egy jó honlapkészítőnek?

Írta: Varga Klára

Vajon miért van olyan sok barkácshonlap az interneten, amiről messziről süt, hogy egyetlen petákot sem kerestek vele a tulajdonosok? Miről lehet felismerni a rossz honlapkészítőt? Honnan fogod tudni, hogy jó kezekben vagy, hogy a megfelelő szakemberre bíztad honlapodat?

Ez egy korántsem pártatlan, ám őszinte írás a témáról.

rossz_honlapkeszito.png

 

Mit kell tudnia egy honlapkészítőnek? Nem elég, ha a honlapkészítő tud programozni. Nem elég, ha tud Photoshopban grafikát készíteni. Tudnia kell azt is, hogyan kell eladni az interneten keresztül.

 

Ehhez szükséges egy marketing szemléletű hozzáállás. Emellett ismernie kell a weboldalak használhatósági szabályait, a webergonómiát, a színelméletet, és otthonosan kell mozognia a tipográfiában.

 

Mivel a szakirodalom magyar nyelven nem érhető el, tudnia kell angolul, csak így tud képben maradni az aktuális trendekről, újításokról. Kötelező, hogy folyamatosan továbbképezze magát, hiszen ebben az iparágban évente fordul egyet a világ.

 

És még egy nagyon fontos dolog: jó kommunikációs készséggel és empátiával kell rendelkeznie. Hiszen gyakran nem egyszerű megérteni az ügyfél problémáját, ami miatt hozzánk fordult. Márpedig a probléma megértése az első lépés a sikeres weboldal felé.

 

Hacsak nem korunk Leonardójával állsz szemben, a fentiekből következik, hogy a honlapkészítés nem egyemberes feladat, amit Pistike otthon a leckeírás után még lenyom. A honlapkészítés komoly team munka.

 

Nézzük most a beharangozott 10 intő jelből az első ötöt: mikor érdemes menekülőre fognod?

 

1. Csőlátás

A honlapkészítés nem a kódolásnál kezdődik. Még csak nem is a webdesignnál.  A honlapkészítés ott kezdődik, hogy te beszélsz: a cégedről, termékeidről, szolgáltatásaidról. Beszélsz terveidről, üzleti céljaidról. Aztán mesélsz vásárlóid, ügyfeleid szokásairól: mit vesznek leginkább, milyen kérdéseket tesznek fel, mi a legfontosabb számukra?

 

És még nincs vége, jön a versenytársak kivesézése: kik a legfőbb konkurensek, miben jobbak vagy rosszabbak nálad? Mi az a plusz, amit kínálni tudsz, amiért megéri nálad vásárolni?

 

A honlapkészítő dolga, hogy úgy irányítsa a beszélgetést, hogy megértse az vállalkozásodat és annak piaci környezetét. Ezután fordítja ezt le webre: azaz úgy tálalja, hogy arra a célpiac ráharapjon.

 

2. Ződ legyen vagy piros?

Elmész a kiválasztott honlapkészítőhöz, aki ilyen kérdéseket tesz fel:

 

  • Hány menüpontot akarsz?
  • Hány oldalas lesz az honlap?
  • Milyen színű legyen a fejléc?
  • Legyen rajta űrlap?
  • Kérsz hozzá admint?
  • Keresőoptimalizálást is szeretnél?

 

Jaj. Neked nem a honlapkészítéshez kell értened. Nem a te dolgod, hogy meghatározd, mi hova kerüljön, hány menüpont legyen, hány mezőből álljon az űrlap. Nem a te dolgod az sem, hogy a színekről, formákról dönts. (Javaslatod persze lehet, sőt legyen is.)

 

Az admin és a keresőoptimalizáltságra rákérdezni olyan, mintha az autókereskedésben megkérdeznék, hogy kérsz-e szervókormányt a kocsiba.

 

Ilyen kérdéseket az tesz fel, akiknek nincs rálátása a weboldalak marketing szerepére. Nem tudják azt sem, hogy egy honlapot a piaci környezeten belül helyezünk el, önmagában nem jelent semmit.

 

3. Kettő az egyben

Azaz a programozó, aki egy személyben "leszállítja" a teljes honlapot. Programozó és webdesigner egyben.

 

Hány olyan embert ismersz, aki irodalomból és matematikából is jeles volt (és nem általános iskola hatodikban)? Nem mondom, hogy lehetetlen, de fehér holló az ilyen. A két tevékenységhez nagyon más agy és szemlélet szükséges.

 

Az eredmény egy járműhöz lesz hasonló, amit lehet, hogy Volkswagen motor hajt, ám ócskavasnak fog kinézni. Esetleg egy csilivili fröccsöntött kasztni, ami nem megy. Attól függ, hogy inkább programozói, vagy inkább grafikusi szemléletű ember készítette. Minőségi terméket nem valószínű, hogy el fogsz tudni adni ilyen honlapokon.

 

4. Ócsó János

Kapható virsli 500 forintért és 3.000+ forintért egyaránt. Az egyikben nincs hús csak csontpép, ipari szalonna és szójafehérje, a másik 85% íntalanított marhahúst tartalmaz.

 

Lehet már pár tízezer forintért honlaphoz jutni, sőt, van ingyen is.

 

A minőségi terméket azonban nem fogják bagóért adni. Egyszerűen azért, mert több időbe kerül elkészíteni, jobb minőségű alapanyagokból készül. Egy honlap ára többnyire tükrözi a ráfordított időt és a honlapkészítő felkészültségét.

 

Kérdem én: ha saját magát nem képes a honlapkészítő jó áron eladni, a te termékedet hogyan fogja eladni? Merthogy a weben nem fogsz ott állni, hogy személyes varázsoddal, szakértelmeddel meggyőzd a látogatót.

 

A weben egy szoftver lesz helyett. Ha ezt a szoftvert jól tálalják, akkor nagyot aratsz: helyetted fog dolgozni. Ha rosszul kalibrálták, akkor nem csak hogy pénzt nem hoz, de a renomédat is rontja.

 

5. Cipész cipője

Tudom, hogy általában lyukas, de mégis. A honlapkészítő nem valószínű, hogy az ablaktörlőlapát alá helyezett szórólapon vagy rádióhirdetésen keresztül promózza magát. Elsősorban saját honlapján keresztül adja el magát.

 

Ha saját honlapja igénytelen, zavaros, átlagos, felejthető vagy semmitmondó, ha nincs mondanivalója a látogató számára néhány dögunalmas közhelyen kívül, akkor halvány fogalma sincs arról, hogyan kell egy honlappal eladni. Valószínűtlen, hogy a te honlapod esetében hirtelen megvilágosodik, és olyat rittyent oda, amitől megáll az internet.

 

csatlakozz a 7.000+ olvasóhoz!

varga-klara-feliratkoztato.jpgVarga Klára webkonverziós tanácsadó vagyok. Konverziónövelő honlaptippekről írok céltudatos, tettrekész vállalkozóknak.

 

Még több konverziónövelő tippet kérek!

 

A letöltéssel hozzájárulsz ahhoz, hogy honlapkészítéssel és online marketinggel kapcsolatos tippeket, promóciókat küldjünk emailben. A hírlevélről bármikor egyetlen kattintással leiratkozhatsz.

 

 

Facebook