Honlaptanácsadó blog

Megeszed a tökfőzeléket, vagy belenyomom a fejed büdös kölök!

...avagy a stílus maga az ember (és a cége)

Írta: Varga Klára

Láttam egy remek, szarkasztikus társadalmi célú hirdetést a Discoveryn, valahogy így nézett ki: Nyitókép - egy pár síléc áll ki a hókupacból, mellette táblán felirat: "Vigyázz, lavinaveszély". Második snitt - úszógumit sodor a folyó, mellette táblán felirat: "Vigyázz, krokodilveszély". Hasonló harmadik snitt, majd a vége felirat: "10 millió amerikai nem tud olvasni. Üdvözöljük őket." Hogy ezt miért mesélem most el? A cikk végén kiderül.

Tényleg, Ön szerint létezik uniformizáltan jól működő (online) marketing? Vagy fordítsunk rajta egyet: az egyen marketing működhet? Ha értékesítési szövege, prospektusa, weblapja ugyanúgy van megírva, megszerkesztve, mint a Kis Bt-é, Nagy Kft-é, mennyi pluszt fog az termelni Önnek? Ha Ön ugyanazt csinálja, mint versenytársa, vajon mennyivel lesz előrébb nála?


Nyilván semmivel. Ugyanúgy a véletlenen fog múlni, hogy Önnél, vagy nála vásárolnak-e. Furcsa számomra, hogy miközben számos ismert marketinges hirdeti, hogy légy más, különböztesd meg magad, sorra gyártják az egyen értékesítési szövegeket, melyek nem csupán felépítésükben azonosak, még kinézetükben is. (Tudja, a sárga és piros kiemelések, különböző méretű betűk, keretes szövegek, lehetőleg sárga vagy türkiz háttér előtt, stb.)

Igen, a meggyőzésnek, jelen esetben a szövegírásnak van pszichológiája. Megtanulható, hogy milyen fázisokon megy keresztül a potenciális vásárló, míg valóban vásárol. De mi a helyzet a stílussal? Nem jellemző-e arra az emberre, arra a cégre, hogy milyen hangnemben szólít meg? És vajon nem jellemző-e, hogy egy adott stílusra kik fogékonyak? Dehogynem.

A fentebb említett értékesítési szövegek néhány dolgot biztos nélkülöznek: az egyéni hangvételt, a stílust, megkülönböztethetőséget. És az ötletet.

A 90-es évek során a KKV-k megtapasztalták, nekik is szükségük van marketingre, hiszen azonos profilú vállalkozások tucatjai alakultak akár egy városon belül. Ugyanez az interneten értelemszerűen a 2000-es évekre tehető. Mikor egy cég megjelenik az interneten, minden új, már az is fantasztikus élmény, hogy "jé, rátaláltak a weblapomra". Majd rájön, hogy a versenytárséra, aki marketingel is, nem csupán véletlenül találnak rá, hanem naponta százak keresik fel és vásárolnak tőle. És akkor elkezd kétségbeesetten kész megoldások után kutatni, és - mit ad isten - talál is.

Átveszi őket egy az egyben, hiszen működnek. A folyamatosan bővülő internetező tábor pedig elámul, hagyja magát meggyőzni, hiszen egy csecsemőnek... de ezt Ön is tudja.

Na de: a csecsemők felnőnek, rengeteg "meggyőző" értékesítési weboldallal találkoznak, az ingerküszöbük egyre magasabb. Ugyanazzal a maszlaggal egy idő után nem lehet őket megetetni. Elkezdenek válogatni, egyre szofisztikáltabbakká válnak. Már nem elég a piros betűs címsor, a sárga kiemelés, hogy feliratkozzanak a hírlevélre. Más kell nekik, több, valami plusz.

És mára ott tartunk, hogy az agresszív, sárga, piros, kiemelős, feliratkozós, beúszó ablakos, szájbarágós cuccoktól az igényes fogyasztóknak herótjuk van. Egyre szűkebb réteg fogékony erre. Azok például biztos ráharapnak, akik ugyanezt látták, ugyanazoktól tanultak, akik önmagukra ismernek benne, hurrá. Azok, akik ugyanezt a vallást vallják.

És van egy másik, egyre szélesebb réteg, akit ízléssel, frappáns megoldásokkal, humorral, kreativitással, játékossággal lehet meggyőzni mind látványban, mind szövegben. Azzal, hogy felnőttként kezeljük őket, és nem azzal, hogy "megeszed a tökfőzeléket magadtól, vagy belenyomom a fejed büdös kölök".

Félreértés ne essék: én is tanultam némelyik gurutól, és volt, akitől már akkor a hideg kirázott, amikor még a tojáshéj a fenekemen volt. De csak azt használom és úgy, amivel azonosulni tudok, ami egyezik az ízlésemmel, illik a személyiségemhez és az általam vezetett cég imázsához - ami persze szintén én vagyok valamelyest.

Az Ön cége milyen? Átlagos? Dögunalmas? Esetleg agresszív? Lehúzós? Ön gyereknek nézi potenciális vásárlóit? Ugye, hogy nem!

A jövőben azok a cégek lesznek a nyertesek, akik a fogyasztók felnőtté válását, szemléletváltását érzékelve folyamatosan fejlesztik, egyediesítik online kommunikációjukat. A többiek pedig összeveszhetnek a morzsákon.

Szóval, a bevezetőben említett reklám parafrázisa valahogy így szól: a kis- és középvállalkozások 95 százaléka nem veszi észre, hogy a világ elmegy mellettük. Üdvözöljük őket! (És tartozzunk a "maradék" 5-be.)

Mi erről a véleménye?

 

 

Facebook