Honlaptanácsadó blog

Hoppá, egy fontos dolgot majd elfelejtettem!

Hogyan készül a honlap?

Írta: Varga Klára

Hogyan készül egy honlap? Mi történik a színfalak mögött? Hogyan lesz az Ön elképzeléseiből és a honlapkészítő ötleteiből működő, ügyféltermelő gépezet?

Egy kedves olvasóm, egy vállalkozás munkatársa hívott fel tegnap telefonon. Néhány napja, főnökei megbízásából kért tőlünk árajánlatot honlapkészítésre. Több kérdése is volt az együttműködéssel kapcsolatban, de az egyik különösen meglepett. Így szólt:

 

Mi az a webdesign nevű tétel a megoldástervben, mivel ilyet a többi ajánlat nem tartalmazott?

 

Őszintén mondom, nem értem. A többi ajánlat hogyhogy nem tartalmazott webdesign-költséget? Nincs webdesign? Az nem lehet, valahogyan azért csak meg kell jelennie a kódoknak a böngészőben? Ha van ára a galériának, az AdWords kampánynak, a blognak, akkor hogyhogy nincs ára a webdesignnak? De nem is ez az érdekes most.

 

Rájöttem, hogy papolok itt konverzióról, brandingről, landing page-ről, tudomisénmiről, miközben a legalapvetőbb dologról még alig volt szó itt, a Honlaptanácsadó blogon: hogyan lesz az Ön elképzeléseiből, és a honlapkészítő tudásából működő, ügyféltermelő gépezet?


Nézzünk most egy tipikus kisvállalati weboldalt, mondjuk ilyet: http://www.elzabiztositas.hu/

 

1. Beszéljünk egy nyelvet – a probléma megértése

Amikor először találkozunk, Önről beszélgetünk. Beszélünk vállalkozásáról, vevőiről, termékeiről. Megbeszéljük, kik a legfontosabb versenytársak, és hogy Ön miben jobb, miben más, mint ők.

 

Közösen gondolkodunk arról, mi legyen az az első blikkre szembe tűnő egyedi érték weboldalán, ami ott tartja majd a látogatót. Mit tudunk kínálni a különböző típusú látogatóknak, hogy minél kevesebb látogató menjen el dolgavégezetlenül? És persze tisztázzuk, mik az elvárásai a weboldallal kapcsolatban, illetve milyen módszerekkel lesz érdemes a majdani honlapot promózni.

 

Hiszi vagy nem, ez a fázis a legkeményebb számunkra, hiszen nagy a felelősség: megérteni, helyesen értelmezni az Ön problémáját, és a legjobb megoldást kínálni rá.

 

 

2. Végre látszik valami - a látványtervek

Ez már igazán látványos szakasz: itt fogja meglátni, hogyan is fog kinézni a közösen megálmodott oldal.

 

Először a webdesigner kezd dolgozni honlapján. Nem csupán az dől el, hogy szép lesz-e a honlapja, hogy vonzani fogja-e a célcsoportot, hanem az is, hogy mennyire lesz ergonomikus, mennyire lesz könnyű használni.

 

Ugyancsak a webdesigner feladata, hogy az előzetesen kijelölt konverziós útvonalak valóban sodorják a látogatót a cél felé, és ne csupán céltalanul bóklásszon, majd lelépjen.

 

A webdesigner minden egyes aloldal-típusra készít egy látványtervet. Tehát pl. nyitólap, szöveges oldal, kapcsolatfelvételi oldal, blog, galéria gyűjtőoldal, galéria aloldal, stb. Ezeket a képeket Ön véleményezi, mivel természetes, hogy beleszólása van abba, hogyan nézzen ki weboldala.

 

Első körben a nyitólap és egy aloldal terve készül el, majd ha szükséges, jönnek az igazítások. Végül elkészül az összes oldal grafikája.

 

 

3. Fordítsuk le webre - HTML kódolás

Az elkészült képek szépek és jók, ám valahogy meg kell jeleníteni őket a böngészőben. Erre jó a sitebuilder kolléga, aki elvégzi a böngészők ÉS a keresők számára értelmezhető kódolást.

 

Ekkor ismét egy látványosat lépünk előre: Ön már böngészőjében végigkattinthatja a teljes weboldal menüpontjait. Egyes modulok, ú.m. hírlevélküldés vagy kereső még nem működnek ekkor, ez a következő lépés lesz.

 

 

4. Elkészül az agy - back-end programozás

Végül a back-end programozóé a főszerep. Ő teszi a weboldal mögé az agyat, azaz a szoftvert. A munkájának eredménye egy csittivitti, minden porcikájában működő weboldal. Ekkor készülnek el azok a modulok, amik termelni fogják Önnek az ügyfeleket.

 

Most fog találkozni először az irányítópulttal, azaz az adminisztrációs felülettel. Ezen keresztül alakíthatja a honlap tartalmát, új menüpontokat hozhat létre, képeket, videókat tölthet fel, hírleveleket küldhet ki, felhasználóit kezelheti – egyszóval karbantartja a honlapot és a felhasználókat.

 

 

5. Az ördög nem alszik - tesztelés

A honlap akkor kész, ha végigtesztelték. A teszteléskor minden lehetséges felhasználói hibát szándékosan elkövet a tesztelő csapat, hogy a legképtelenebb helyzeteket is kezelni tudja a weboldal.

 

 

6. Content is king - tartalomfeltöltés

Az eddigi weboldal egy pofás keret, ám akkor kerül bele lélek, amikor feltölti tartalommal: felkerülnek a szövegek, képek, videók, blogcikkek.

 

 

7. A puding próbája - az élesítés

Amíg nincs teljesen kész a honlap, parkolópályán pihen. Nem érdemes a nem teljesen feltöltött oldalt “feltöltés alatt” feliratokkal publikálni. Akkor érdemes élesíteni, ha minden mondanivalója összeállt.

 

 

+ 1. Amit nem szabad elfelejteni

Bár az élesítéssel a szó szoros értelmében vett honlapkészítés véget ért, ám a látogatók szerzése (=marketing), a folyamatos tartalom-aktualizálás, a visszatérő látogatók kiszolgálása, esetleg a honlaphoz kapcsolódó közösség éberen tartása még csak most indul el. És erről sem szabad elfeledkeznie, ha ügyféltermelő weboldalt szeretne!

 

 

Facebook